گل های بنفشه تان حشره زده؟

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، بنفشه یکی از گل های نوستالژیکی است که آمدن بهار را نوید می دهد. اما چه باید کرد اگر این گل زیبا به آفت مبتلا شده است؟

گل های بنفشه تان حشره زده؟

بنفشه یکی از محبوب ترین گل های یک ساله منطقه ها سردسیری است. در سال های اخیر انواع هیبرید و واریته های جدیدی از بنفشه فراوری شده که رنگ هایی به راستی حیرت انگیز دارند. یک خبر خوب دیگر این است که گل های بنفشه خوردنی هستند و می توانند در سالاد و غذاها به صورت خام یا پخته مصرف شوند! بنفشه در واقع گیاهی چند ساله است اما در منطقه های که با آب و هوای آنها نمی سازد به صورت یک ساله پرورش داده می گردد.

این گیاه زیبا کمتر مورد حمله حشرات قرار می گیرد اما شته و کنه عنکبوتی می توانند به آن حمله نمایند و دمار از روزگارش درآورند! به محض تماشا شته و کنه عنکبوتی روی گیاه باید نسبت به از بین بردن آنها اقدام کنید.

همانطور که همواره گفتیم احتمال حمله آفات و بیماری ها به گیاهی سالم و قویی که در شرایط مناسبی رشد می نماید بسیار کم است. به همین علت بعد از مشاهده آفت روی گیاه ابتدا باید شرایط نگهداری گیاه را آنالیز کنید. با شرایط مناسب برای پرورش بنفشه آشنا شوید:

  • این گیاه در مکانی با آفتاب کامل تا مقداری سایه به خوبی رشد نموده و گل می دهد. اما اگر آنها را در مکانی با مقداری سایه پرورش دهید، تازه تر می مانند و مدت بیشتری گل می دهند. بنفشه به آبیاری منظم احتیاج دارد و در صورتی که آبیاری غیر منظم داشته باشد و یا خشکی بکشد، پژمرده می گردد. آبیاری سر وقت یاری می نماید گیاه مدت بیشتری زنده بماند، اما انتظار نداشته باشید بنفشه تان در تمام سال زنده باشد و گل دهد! بنفشه به هیچ وجه گرما را دوست ندارد و با گرم شدن دمای هوا آغاز به پژمردن و مردن می نماید. مانند تمام گیاهان یکساله ای که مدت زیادی گل می دهند، بنفشه تان هم از مقداری تغذیه بدش نمی آید. با این حال گیاه را تغذیه بیش از حد نکنید. کود دهی زیاد باعث می گردد گیاه بلند و کم پشت گردد. بهتر است گیاه را ماهی یک بار با کودهای مخصوص، کود دهی کنید. در هنگام خرید، بنفشه هایی را انتخاب کنید که کوتاه و پرپشت هستند و تعداد زیادی غنچه باز نشده دارند. گیاهانی که تعدادی زیادی گل باز شده دارند را انتخاب نکنید. چرا که این گیاهان بعد از کاشت در باغچه دچار استرس می شوند.

خب حالا که با نگهداری درست بنفشه آشنا شدید اگر شرایط بنفشه تان مسئله ای داشت که تا به حال نمی دانستید آن را برطرف کنید. به این ترتیب گیاه تان مقاوم خواهد شد. اما با این حال باز هم آفات روی گیاه هستند و باید با آنها مبارزه کنید.

شته

شته ها حشرات ریزی هستند که از 2 تا 3 میلی متر بزرگ تر نمی شوند، گلابی شکل اند و اکثرا به رنگ سبز مایل به زرد هستند (این حشرات به رنگ های زرد، قهوه ای و سیاه هم بافت می شوند). همانطور که می دانید شته ها قطعات دهانی دارند که برای سوراخ کردن بافت گیاه و مکیدن شیره گیاهی تخصص یافته است. این آفت معمولا بر قسمت های جوان تر گیاه، زیر برگ ها و در محل اتصال برگ به ساقه یافت می گردد. هر هفته یک تا دو بار گیاه را برای وجود شته چک کنید. از نشانه های وجود شته روی گیاه بدشکل شدن و پیچ خوردگی شاخسار است.

کودهایی که نیتروژن زیادی دارند باعث تشویق شته ها به حمله به گیاه می شوند. نیتروژن یکی از عناصر لازم است که گیاه به آن احتیاج دارد و موجب رشد بیشتر و آبدار شدن شاخسار گیاه می گردد و همین موجب تحریک بیشتر شته ها برای حمله به گیاه می گردد. برای کود دهی گیاه از کودهایی بهره ببرید که نیتروژن خود را آرام و به تدریج در خاک آزاد می نمایند. اگر بنفشه تان را به صورت یکساله پرورش می دهید یک بار استفاده از این نوع کودها در اوایل بهار برای تمام سال کافی است. اگر بنفشه تان را به صورت چند ساله کاشته اید یک بار در بهار و یک بار در پاییز به آن کود بدهید.

مبارزه ارگانیک با شته

1 قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی را به 2 لیتر آب اضافه کنید. این محلول را درون یک بطری اسپری بریزید. گیاه بنفشه تان را به خوبی با این محلول اسپری کنید، زیر برگ ها و لا به لای شاخسار گیاه را خوب خیس کنید. از این سم هفته ای دو بار تا زمانی که احتیاج باشد بهره ببرید. اگر بعد از چند بار استفاده باز هم حشرات از بین نرفتند، فاصله زمانی بین سم پاشی را کمتر کنید. تا زمانی که همه شته ها محو شوند. اگر گیاهی دارید که در اطراف گیاه آلوده به شته بوده، آن را هم کمی سم پاشی کنید حتی اگر شته ای رویش نمی بینید. سم پاشی به این روش ها به عصرها (زمانی که آفتاب نباشد) موکول کنید تا برگ ها و گل های گیاه نسوزند.

یکی دیگر از سم های ارگانیک برای از بین بردن شته های گیاه بنفشه تان اسپری سیر و پیاز است. یک حبه سیر و یک پیاز میانه را ریز خرد کنید. یک لیتر آب روی آنها بریزید، یک ساعت صبر کنید سپس 1 قاشق چای خوری فلفل قرمز و 1 قاشق غذا خوری صابون مایع به مخلوط اضافه کنید. این سم ارگانیک در صورت نگهداری در یخچال تا یک هفته خواص حشره کشی خود را حفظ می نماید. روی گیاه را با استفاده از این سم سم پاشی کنید و این کار را تا زمانی که دیگر شته ای بر روی گیاه باقی نماند انجام دهید.

کنه عنکبوتی

کنه عنکبوتی موجودی بسیار ریز است که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می گردد. این آفت به رنگ قرمز یا نارنجی است و در نظر اول به نقطه ای بی حرکت روی گیاه می ماند. این حشرات هم مانند شته ها برگ و ساقه بنفشه تان را سوراخ می نمایند و شیره آنها را می مکند. این آفات بیشتر در سطح زیرین برگ ها تغذیه می نمایند اما گاهی هم بر روی سطح برگ دیده می شوند. از علائم وجود کنه عنکبوتی روی گیاه لکه های نقره ای روی برگ ها و تارهای عنکبوت نازکی است که در بین شاخسار گیاه می تنند. در نهایت برگ هایی که مورد حمله این آفت قرار گرفته اند لوله می شوند، برنز می شوند و از روی گیاه می افتند. جمعیت کنه عنکبوتی در طول تابستان که هوا گرم و خشک است بسیار زیاد می گردد. بنفشه هاتان را هر هفته 1 تا 2 بار با دقت آنالیز کنید تا ببینید آیا روی آنها علامتی از کنه های عنکبوتی دیده می گردد یا خیر.

مبارزه ارگانیک با کنه های عنکبوتی

شاید یکی از آسان ترین راه های مبارزه با کنه های عنکبوتی آب باشد! در این روش آب را با فشار بر روی بنفشه ها بریزید تا کنه ها از روی گیاه شسته شوند. این روش برای مبارزه با شته ها هم مناسب است. با این کار آفاتی مانند کنه عنکبوتی و شته از روی گیاه می افتند در حالی که حشرات مفید مانند کفشدوزک و دیگر حشراتی که آفات گیاهی را می خورند بر روی گیاه می مانند. فشار آب باید طوری باشد که بنفشه ها آسیب نبینند. بعلاوه باید تمام شاخسار و گل های بنفشه به خوبی با آب اسپری شوند. این کار را هفته ای 1 تا 2 بار انجام دهید تا زمانی که کنه ها از روی گیاه بروند.

حشره کش های خفیف

اگر اصرار دارید که از سموم شیمیایی بهره ببرید و اگر روش آب پاشی موثر واقع نشد، می توانید از صابون های حشره کش برای مبارزه به شته و کنه عنکبوتی روی بنفشه هاتان بهره ببرید. این سم را می توانید به صورت مایع و جامد پیدا کنید. نوع مایع آن معمولا آماده استفاده است و احتیاجی به رقیق کردن با آب ندارد.

همانطور که گفتیم می توانید از مایع ظرفشویی هم بهره ببرید اما مایع تان نباید آنتی باکتریال باشد.

تمام شاخسار، ساقه و گل های گیاه را با استفاده از این سموم سم پاشی کنید. بعد از گذشت 2 ساعت از سم پاشی گیاه به یکی از دو روش بالا، گیاه را با آب تمیز بشویید. این سموم تنها شته ها و کنه هایی را می کشند که مستقیما با آنها در تماس قرار گیرند. زمانی برای سم پاشی اقدام کنید که خورشید در آسمان نباشد یا اشعه های آن مستقیما به گیاه تان نتابند. سم پاشی را هر 4 تا 7 روز یک بار تمدید کنید تا زمانی که دیگر آفتی روی گیاه نبینید.

دیگر آفاتی که به بنفشه حمله می نمایند

اگر روی گیاه بنفشه تان آثار خوردگی دیدید، احتمالا حلزون یا دیگر نرم تنان به آن حمله نموده اند. این آفات برگ ها را می جوند و آنها را سوراخ می نمایند. بعلاوه رد براق و خشک شده موکوس روی برگ باقی می گذارند. برای از بین بردن این آفات راه بسیار ساده ای وجود دارد. کافی است یک دستکش بپوشید و آنها را با دست از روی شاخسار گیاه بردارید. باید به خوبی گیاه را بگردید تا اگر مخفی شده اند پیداشان کنید. بهتر است زمین را با آب خیس کنید تا از داخل خاک در بیایند.

یک حقه دیگر آن است که قوطی کنسروی را در نزدیکی بنفشه ها درون زمین دفن کنید به طوری که دهانه قوطی همسطح با خاک باشد. درون این قوطی کمی آب و شکر و چند قطره مایع ظرف شویی بریزید و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. حلزون ها و نرم تنهان به مایع شیرین درون قوطی جذب می شوند اما زمانی که برای تغذیه از آن به درون آن می افتند به خاطر مایع ظرفشویی درون آن می میرند. هر روز صبح درون قوطی را چک کنید و حلزون های مرده و محتویات آن را دور بریزید و با آب و شکر تازه و کمی مایع ظرفشویی پرش کنید و دوباره منتظر شکار حلزون های بیشتر باشید.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "گل های بنفشه تان حشره زده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل های بنفشه تان حشره زده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید