مقابله با پرخوری عصبی

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، گاهی بیشترین میل به خوردن غذا در شما هنگامی به وجود می آید که از نظر عاطفی در فشار هستید و یا در پایین ترین حد حساسیت خود قرار دارید. بسیاری از مردم برای دست یافتن به آرامش در چنین شرایطی غذا می خورند. ممکن است این کار در مقابله با یک مشکل یا مشغول بودن به یک مشغله فکری به طور خودآگاه یا ناخودآگاه انجام گردد.

مقابله با پرخوری عصبی

مقابله با پرخوری عصبی

چگونه پرخوری خود را در هنگام استرس کنترل کنیم؟

برخی ها تا عصبانی یا هیجان زده و ناراحت می شوند، بی اختیار و بی مهار آغاز می نمایند به پرخوری.

گاهی بیشترین میل به خوردن غذا در شما هنگامی به وجود می آید که از نظر عاطفی در فشار هستید و یا در پایین ترین حد حساسیت خود قرار دارید. بسیاری از مردم برای دست یافتن به آرامش در چنین شرایطی غذا می خورند. ممکن است این کار در مقابله با یک مشکل یا مشغول بودن به یک مشغله فکری به طور خودآگاه یا ناخودآگاه انجام گردد.

با این حال، خوردن به اسم راهی برای مقابله با احساسات منفی مانند احساس فشار، عصبانیت، هیجان، کسالت، اندوه و تنهایی ممکن است تمام کوشش های شما را برای حفظ تناسب اندام از بین ببرد. در بیشتر موارد، خوردن در شرایط احساسی شما را به خوردن مقادیر زیاد غذا، به خصوص غذاهای پرانرژی، شیرین، شور یا چرب سوق می دهد.

خبر خوب این است که اگر شما گرفتار خوردن به هنگام ناراحتی هستید، با رعایت مراحل کوچکی خواهید توانست بر شیوه خوردنتان کنترل لازم را به وجود آورید و به مسیری که برای حفظ تناسب اندام انتخاب نموده اید و البته به سلامت، برگردید.

رابطه میان غذا و شرایط روحی

بخش عمده ای از اتفاقات زندگی مانند بیکار شدن، مسائل سلامت یا طلاق یا روز مره گی های ناخوشایند مانند شغل های پراسترس، آب و هوای بد یا به هم خوردن نظم روزانه زندگی ممکن است موجب تمایل شما به پرخوری گردد. اما چرا احساسات ناخوشایند سبب پرخوری می شوند؟ به نظر می رسد که برخی از غذاها کیفیتی اعتیادآور دارند. برای مثال، وقتی شما یک غذای لذید مانند شکلات را می خورید، در بدنتان تغییرات خلقی ایجاد می گردد که موجب احساس رضایت و تسکین شما می گردد. چنین ارتباطی پایه های تمایل به آن غذا را در شما تقویت می نماید.

در این رابطه، این ساده ترین حقیقت است که لذت حاصل از خوردن موادغذایی، احساسات منفی را کم می نماید.

بعلاوه ممکن است خوردن غذا حواس شما را از مسئله ای که به وجود آمده پرت کند. اگر شما نگران موردی باشید که قرار است اتفاق بیفتد یا یاد درگیری که درگذشته داشته اید بیفتید، خوردن غذاهای آرامش بخش ممکن است حواس شما را از این نگرانی ها به جای دیگری معطوف کند. اما این پرت شدن حواس مقطعی است. زمانی که شما در حال خوردن هستید، افکار شما بر طعم خوش مزه غذایی که می خورید متمرکز خواهد بود. متاسفانه زمانی که شما پرخوریتان را انجام دادید، دوباره نگرانی ها و اضطراب ها به فکر شما برمی گردند. به علاوه ممکن است این بار حتی احساس گناه از پرخوری هم به این نگرانی افزوده گردد.

چگونه رفتار پرخوری خود را کنترل کنیم؟

با این که حالت های احساسی قدرتمند می تواند شما را به پرخوری بکشاند اما شما طی چند مرحله و با به کارگرفتن برخی نکته های کوچک می توانید خود را در این مورد کنترل کنید:

1) گرسنگی واقعی خودتان را بشناسید. دقت کنید که میل به غذا ناشی از گرسنگی فیزیولوژیک است یا در اثر شرایط روحی. اگر شما چند ساعت پیش چیزی خورده اید و هنوز شکمتان به اصطلاح قار و قور نمی نماید، احتمالا گرسنه واقعی نیستید. چند دقیقه از هوس خوردن چشم بپوشید تا بگذرد.

2) محرک های خود را بشناسید، طی چند روز آینده این موارد را در یک دفترچه یادداشت کنید: چه چیزهایی خورده اید؟ چقدر خورده اید؟ کی خورده اید؟ شرایط روحی شما در هنگام خوردن چه بوده؟ در آن موقع چقدر گرسنه بوده اید؟

با گذشت زمان ممکن است الگویی که براساس آن دست به غذا خوردن می زنید، پدیدار گردد که از آن میان، موارد خوردن نامناسب تشخیص داده می گردد. بعلاوه محرک های شما برای آغاز خوردن شناسایی می شوند.

3) برای ایجاد آرامش در خود دنبال جایگزین های دیگر باشید، به جای اینکه یک جا بایستید و به قفسه شکلات ها آویزان شوید، برای پیاده روی اقدام کنید، خودتان را با یک فیلم سرگرم کنید، به موسیقی گوش بدهید، مطالعه کنید یا به یکی از دوستانتان تلفن بزنید. اگر فکر می کنید استرس مربوط به یک واقعه شما را به سمت یخچال می کشاند، سعی کنید در این باره با کسی حرف بزنید تا تمایل به رفتن سراغ یخچال در شما از بین برود. در فکر خود نقشه یک فعالیت لذت بخش را بکشید.

4) غذاهای ناسالم را در اطراف خود نگهداری نکنید. از نگه داشتن مقادیر زیاد غذاهای پرانرژی آرام بخش در خانه خودداری کنید. اگر افسرده یا گرسنه هستید، خرید کردن خود را به تعویق بیندازید. به این ترتیب، احساسات شما بر تصمیم تان درباره اقلامی که باید خریده شوند، تاثیر نمی گذارد.

5) از میان وعده های سالم بهره ببرید. اگر مجبورید که میان وعده ای بخورید، از غذاهای کم چربی و کم انرژی بهره ببرید. میان وعده هایی مانند میوه های تازه، سبزی ها و پاپ کورن بدون روغن و بعلاوه مغزها انتخاب های خوبی هستند.

6) یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. اگر دریافت انرژی شما در غذای روزانه کافی نباشد احتمالا تمایل بیشتری به مصرف غذا در شرایط روحی نامناسب پیدا می کنید. سعی کنید که در زمان های مناسب و با فاصله متناسب غذا بخورید. از تمام گروه های غذایی در وعده های غذایی خود بهره ببرید. روی مصرف غلات کامل، سبزی ها و میوه ها تاکید بیشتری داشته باشید. لبنیات و منابع پروتئینی کم چرب را انتخاب کنید. زمانی که انتخاب شما از گروه های غذایی مناسب باشد، زودتر احساس سیری می کنید و این احساس به مدت طولانی تری برقرار خواهد ماند. به طور منظم ورزش کنید و به مقدار کافی استراحت داشته باشید. زمانی که بدن شما متناسب باشد و استراحت کافی نموده باشید، توانایی فکری و جسمی شما برای مقابله با استرس ها افزایش می یابد.

7) اگر روزی به پرخوری ناشی از استرس دست زدید، خودتان را ببخشید. آن روز را فراموش کنید و دوباره از فردا کوشش خود را از سر بگیرید.

سعی کنید از تجارب خود درس بگیرید و با استفاده از این تجارب برای پیشگیری از مواردی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد برنامه ریزی کنید. روی جنبه های مثبت تغییراتی که شما در رفتارهای تغذیه ای خود ایجاد نموده اید، متمرکز شوید و به خود اطمینان دهید که این تغییرات بر سلامت شما موثر خواهند بود.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مقابله با پرخوری عصبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با پرخوری عصبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید