عایدی استان در سال آینده رقم 11 هزار و 623 میلیارد تومان خواهد بود ، اگر با شرایط فعلی به 50 سال زمان برای اتمام پروژه های فعلی استان احتیاج خواهیم داشت

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، گفت: در لایحه بودجه 1401، سهم استان از درآمدهای کشور با 78.05 درصد رشد نسبت به سال قبل 2.58 درصد است.

عایدی استان در سال آینده رقم 11 هزار و 623 میلیارد تومان خواهد بود ، اگر با شرایط فعلی به 50 سال زمان برای اتمام پروژه های فعلی استان احتیاج خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار ما از تبریز، داوود بهبودی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بودجه، برنامه پولی دولت برای کشور است که از چه منابعی عایدی کسب و در کجا خرج خواهد شد. سیاست های پولی، تکالیف دولت، مدیریت نیروی انسانی و ... رویکرد دولت را در بودجه معین می نماید.

وی اضافه نمود: بودجه کل اقتصاد کشور نیست ؛ هرچند که فاکتور مهمی است. به طور مثال بحث تشکیل صندوق سرمایه گذاری کمتر از 10 درصد منابع سرمایه گذاری به وسیله دولت تامین می گردد.

بهبودی توضیح داد: در سال های گذشته عده ای برای بودجه خود ردیف باز نموده بودند و نزدیک به یک هزار ردیف بودجه ایجاد شده بود. نظام برنامه ریزی ما در سال های گذشته بخشی بوده و نمی توان به یکباره آن را تغییر داد اما اگر در سال های آینده استان ها محور باشند اوضاع ساماندهی می گردد.

این اقتصاددان ابراز داشت: اگر با شرایط فعلی پیش رویم و فرایند اتمام پروژه ها کند باشد به 50 سال زمان برای اتمام پروژه های فعلی استان احتیاج خواهیم داشت. با تورم و قیمت های فعلی به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام استان احتیاج است البته به شرطی که تخصیص اعتبارات به صورت کامل و نقد داده گردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، یادآور شد: در بودجه سال آینده مقدار وصول مالیات استان آذربایجان شرقی نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان است که این رقم سال جاری حدود 6 هزار و 200 میلیارد تومان بود.

بهبودی گفت: بعضا داده هایی در فضای مجازی منتشر می گردد که اساسا غلط است؛ مثلا هفته گذشته اعلام شد که بودجه اصفهان سه برابر استان ماست در حالیکه این رقم مقدار دریافت مالیات است.

وی ادامه داد: عایدی استان در سال آینده رقم 11 هزار و 623 میلیارد تومان خواهد بود که این رقم در سال گذشته 6 هزار و 528 میلیارد تومان بود بعلاوه نقش مالیاتی استان 2.5 درصد از کل کشور خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، میانگین رشد سهم عایدیی استان های کشور را در سال آینده 76.87 درصد اعلام و توضیح داد: در لایحه بودجه 1401، سهم استان از عایدیهای کشور با 78.05 درصد رشد نسبت به سال قبل 2.58 درصد است.

سهم استان از اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای

این اقتصاددان سهم استان از اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای کشور را به ترتیب 4.8 و 3.66 درصد خواند و اذعان داشت: مقدار رشد استان در این اعتبارات به ترتیب 13.91 و 14.75 درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در خصوص افزایش دستمزدها و عدم تثبیت قیمت هم شرح داد: تثبیت قیمت کار درستی نیست چون تولیدکننده احتیاج به افزایش قیمت دارد، تثبیت قیمت ناکارآمدی را بیشتر و سرمایه گذاری را کاهش می دهد و به جای تثبیت قیمت باید، تورم مهار گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز کرد: استان ما از لحاظ جمعیتی در رتبه ششم کشور واقع شده است و از آنجایی که جمعیت بیشتری داریم عددهای بالاتری در سرانه داریم، باید این تحلیل را از فکر خارج کنیم که سرانه ما کم است، چون تمام استان هایی که سرانه بالاتری از ما دارند به جز تهران از ردیف محرومیت بودجه می گیرند که سرانه آنها بالاتر می گردد.

این اقتصاددان اضافه نمود: این موضوع هم ربطی به چانه زنی استاندار و یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی ندارد؛ بلکه به علت محرومیت استان ها و یا وجود نفت در خوزستان و عسلویه در بوشهر است، تمام استان هایی با جمعیت و شرایط مشابه آذربایجان شرقی هم ردیف استان ما و حتی در رده های پایین تری قرار دارند.

وی تاکید نمود: بودجه ما نسبت به سهم جمعیتی بهتر و با وجود اینکه در بخش کشاورزی و خدمات راندمان پایین است و در کلان کشور شرایط بودجه ما مناسب است.

بهبودی با بیان اینکه معین کننده جایگاه استان مگاپروژه هایی است که باید برای آن سرمایه گذار جذب کرد، متذکر شد: با بودجه های استانی هیچ استانی پیشرفت نمی نماید، ما باید در استان اجماعی ایجاد کنیم که سرمایه گذار را در استان تثبیت کنیم تا از آذربایجان شرقی خارج نگردد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "عایدی استان در سال آینده رقم 11 هزار و 623 میلیارد تومان خواهد بود ، اگر با شرایط فعلی به 50 سال زمان برای اتمام پروژه های فعلی استان احتیاج خواهیم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی استان در سال آینده رقم 11 هزار و 623 میلیارد تومان خواهد بود ، اگر با شرایط فعلی به 50 سال زمان برای اتمام پروژه های فعلی استان احتیاج خواهیم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید