ایران خودرو موتور ملی را متحول می نماید؟

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، یکی از پربازده ترین و جنجالی ترین موتور هایی که در عمده محصولات ایران خودرو استفاده می گردد، موتور ملی یا EF7 است. این موتور از همان ابتدا با هدف کارکرد بهینه با سوخت گاز طبیعی، طراحی و فراوری شد. حال شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو (ایپکو) میخواهد این پیشرانه را با تغییرات نو عرضه کند.

ایران خودرو موتور ملی را متحول می نماید؟

به گزارش تجارت نیوز، علت احساس احتیاج و فراوری پیشرانه تازه ایران خودرو برای محصولات خود و جایگزینی به جای پیشرانه XU7، افزایش قیمت بنزین در طی سال های اخیر و بعلاوه قدیمی بودن این پیشرانه بود.

پیشرانه EF7 با قدرت بالایی که نسبت به سایر پیشرانه ها مانند XU7 و TU5 فراوری می نماید، همواره هواداران خاص خود را دارد. این موتور در حالت پایه توانایی فراوری قدرت حداکثر 115 اسب بخار را دارد که حدود 10 اسب از موتور XU7 و حدودا 5 اسب از موتور TU5 قدرت بیشتری فراوری می نماید.

پیشرانه EFP یا EF7 بهینه ایران خودرو

عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو، اخیراً بیان کرد که بهینه سازی موتور های احتراق داخلی یکی از روش های کنترل مصرف سوخت و آلایندگی است. موتور EF7 در حال از رده خارج شدن و جایگزینی با موتور EFP است.

این موتور که با جایگزینی کلی قطعات داخلی و اصلی همراه بوده است، باعث کاهش مصرف یک لیتری نسبت به مدل قبلی شده. فراوری انبوه این پیشرانه از بهمن ماه سال جاری شروع شده و پیش بینی می گردد در انواع مدل های دنا و سمند استفاده گردد.

بعلاوه آقای محمدی اشاره نمود همزمان با فراوری این پیشرانه، فراوری انبوه موتور EFPTC یا مدل توربوشارژ شروع شده که دارای دو عدد CVVT بوده و قدرت مندترین پیشرانه با مصرف سوخت پایین به شمار می رود. این موتور با 240 نیوتن متر گشتاور، روی خودرو های دنا، ری را و تارا قرار خواهد گرفت.

تفاوت های عمده EFP و EF7

دور کارکرد درجا در موتور EFP نسبت به EF7 از 850 به 650 دور در دقیقه کاهش یافته است که این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی می گردد.

مجموعه میل لنگ، یاتاقان ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، منیفولد هوای ورودی و خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک کننده و … همه با نوع تازهتر جایگزین شده و علاوه بر بهبود کیفی، با کاهش وزن بیش از یک کیلوگرم همراه بوده که این خود باعث کاهش فشار از روی موتور می گردد.

سیستم خنک کننده موتور به هواگیری اتوماتیک تجهیز شده است.

سیستم CVVT دوگانه که جایگزین CVVT تکی قبلی شده و این باعث افزایش راندمان موتور، با توجه به شرایط کاری آن (اعم از رانندگی پرشتاب یا شهری) می گردد.

نتیجه گیری

موتور EFP می تواند از ظرفیت بالایی برای فراوری و استفاده برخوردار باشد، اما مشروط بر آنکه کیفیت فدای قیمت نگردد. چراکه در موتور EF7 تجربه کردیم به علت کیفیت نامناسب اویل ماژول، این موتور حساسیت بالایی نسبت به کیفیت روغن موتور دارد و در صورتی که روغن نامناسبی در آن استفاده گردد، ممکن است باعث قفل شدن روغن در این محفظه شده و موتور آسیب شدیدی ببیند.

پس امید است در موتور EFP از قطعات باکیفیتی استفاده گردد تا شاهد اتفاق های این چنین نشویم.

منبع: فرارو

به "ایران خودرو موتور ملی را متحول می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو موتور ملی را متحول می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید