کمپ متین آباد ، جادویی از جنس کویر

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، در چند سال اخیر در ایران هم گردشگری در کویر به شدت افزایش داشته است زیرا کویر های ایران جزو بکرترین و زیباترین کویر های خاور میانه هستند. اما برای بسیاری سوال است که مگر کویر چه جاذبه های گیرایی دارد که بتوان در آن گردش کرد ؟ یک ضرب المثل انگلیسی میگوید: کویر همانند بال پرندگان است ، سرزمینی پر از رمز و راز. پس این مطلب خبرنگاران را دنبال کنید تا بتوانید تجربه سفری هیجان انگیز به این معجزه کویری داشته باشید.

کمپ متین آباد ، جادویی از جنس کویر

کویرگردی و محبوبیت میان گردشگر ها

کویر برای دوست داران طبیعت وحشی کم خطر، برترین جای ممکن برای سفر است. به خاطر همین در چندین سال گذشته گردشگران خارجی و داخلی به سمت کویر های کشور روانه شده اند . ضمناً یکی از پر طرفدارترین ورزش های امروزه یعنی رانندگی آفرود، هواداران خود را به کویر کشانده است. اما به علت هجوم گردشگران به کویر، این سرمایه ملی دچار بحران شده است و ما باید برای حفظ آن باید بیش از پیش کوشا باشیم. به همین علت چندین سال است که کمپ های مختلفی در جوار کویر ها تاسیس شده که هم شرایط تفریحی و اسکان گردشگران را تامین کند و هم از کویر ها مراقبت لازم را به عمل می آورند. به این خاطر ما امروز در وبلاگ سیناپارسه ، به اکو کمپ متین آباد سر می زنیم تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

اکو کمپ متین آباد کجا قرار گرفته است ؟

اکو کمپ کویری متین آباد در 25 کیلومتری جنوب نطنز و 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار گرفته است. برادران اشرف واقفی از اهالی نطنز هستند، در سال 1385 این برادران آغاز به ساخت کمپی برای گردشگران افسون شده ی کویر کردند. این اقامتگاه در جنوب دریاچه نمک مسیلهدر ابتدای رمل های شنی بزرگ کویر پشت ریگ و در نزدیکی قلعه کرشاهی قرار گرفته است. این ناحیه گردشگری، اولین اکو کمپ ایران است که برای اسکان گردشگران، ثبات گردشگری و محافظت از اکوسیستم منطقه ساخته شده است .

در آغاز کار این کمپ اسکان گردشگران فقط در چادرهای بومی ممکن بود. اما بعدها به این چادر ها کومه های گلی و در نهایت یک مهمانسرای درجه یک، به سبک و سیاق کاروانسراهای قدیمی اضافه شد. در سال 2014 از طرف دپارتمان اقتصاد و ارتباطات سازمان ملل متحد ، کمپ متین آباد جزو 18 سایت برتر گردشگری اکوگردشگری قرار گرفته است. کمپ متین آباد در سال 2015 پیروز به کسب جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار شد.

متین آباد کمپی بسیار مجهز است که شما هرچه احتیاج داشته باشید در اختیار خواهید داشت. با اقامت در این کمپ به راحتی می توانید از منطقه ها کویری تماشا کنید زیرا این کمپ در مجاورت با کویر مرکزی ایران است . تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندای رمل های بزرگ کویر، شتر سواری هیجان انگیز و تماشا آسمانی پر ستاره خاطرات بسیار ارزشمند برای شما رقم خواهد زد. چادرها و کومه های سنتی کمپ متین آباد ، حمام و سرویس های بهداشتی جداگانه ندارد و افرادی که اقامت در آن ها را انتخاب می نمایند، باید از توالت ها و حمام های تمیز و مجهز عمومی این مکان استفاده نمایند.

انتخاب های شما در کمپ متین آباد

برای اقامت در متین آباد انتخاب های متعددی دارید. با هم نگاهی می اندازیم به بعضی از این انتخاب ها.

کومه های کاهگلی

اقامت در کومه های متین آباد یک تجربه ناب است

کومه های متین آباد تماما شبیه به دهکده های کویری هستند و شما را به دل زندگی کردن در کویر می برند. این کومه ها به سبک خانه های کویر مرکزی ایران با گنبد هایی بلند طراحی شده اند که هوا را در کویر برای شما دل نشین می نماید. این کومه نیز مجهز به سیستم های گرمایشی، سرمایشی هستند.

اتاق گوشواره ، یک معماری قدیمی

در معماری قدیمی ایرانی اسلامی اتاق گوشواره به اتاق های کوچک اطلاق می گردد که در جوار اتاق های شاه نشین قرار گرفته است. وقتی که ظرفیت اتاق های شاه نشین تکمیل می شده آن ها مهمان گران قدر خود را به اتاق های گوشواره هدایت می کردند تا بتوانند از آنها به خوبی پذیرایی نمایند. در عمارت های قدیمی ایران همانند عالی قاپو، نوازندگان در اتاق گوشواره برای مهمانان می نواختند. این اتاق دارای 5 تخت با ظرفیت پذیرش 8 نفر است.

اتاق گوشواره دارای سرویس بهداشتی فرنگی، حمام، یخچال، سیستم گرمایش و سرمایش است.

اتاق های کمپ متین آباد

یک تجربه خاص در اتاق های کمپ متین آباد

اگر می خواهید به گذشته برگردید و شبی را با حال هوای آن دوران سپری کنید ما به شما اتاق های ساختمان اصلی متین آباد را پیشنهاد می کنیم . طراحی این اتاق ها از خانه های کاهگلی حاشیه کویر الهام گرفته شده است. این اتاق ها دو تخته و سه تخته می باشند و کاملا مجهز هستند.

سویت شاه نشین

کاروانسرای کمپ در طبقه سوم خود سویت ممتازی به نام سویت شاه نشین دارد. سویت شاه نشین با طراحی سنتی ایرانی ظرفیت شش نفر بزرگسال را داراست. سیستم گرمایش و سرمایش سویت تکمیل است و شما برای اقامت می توانید از رخت خواب پیچ و هم از تخت خواب بهره ببرید.

چادرهای بادیه نشینی

تجربه یک زندگی کاملا کویری در چادرهای بادیه نشینی

اگر می خواهید در متین آباد با تمام وجود زندگی کردن در کویر را تجربه کنید ما به شما چادر های بادیه نشینان را پیشنهاد می کنیم. این چادر ها بسیار شبیه به سیاه چادرهای بادیه نشینان قدیمی هستند با اقامت در این چادرها شما حس زیبای شب را با سپری کردن زیر آسمان بی نظیر کویر را تجربه می کنید. این چادرها سیستم روشنایی و گرمایشی دارند و برای خواب دارای رخت خواب های پیچی هستند .

تفریحات متین آباد

از مزایای تفریحی متین آباد می گردد به موارد زیر اشاره نمود:

رصد ستارگان

تماشای ستارگان در کویر حال وهوای دیگری دارد

ستارگان در کویر بیشتر می درخشند، آنقدر که انگار فقط برای شما می تابند. برای همین در این کمپ تلسکوپ های مجهز قرار گرفته است تا شما بتوانید با امکانات پیشرفته به رصد ستارگان بپردازید.

شتر سواری

شتر در کویر دوست دیرینه بشر است. شاید در کتاب هزار و یک شب یا در فیلم ها دیده باشید که شتر و انسان چطور در سکوت و با نوای زنگوله شترها، کویرها را در نوردیده اند و کاروان ها چطور در زیبایی کویر یک قدم به آسمان نزدیک می شوند. حالا شما نیز این امتیاز را دارید که همه این ها را از نزدیک تجربه کنید.

مزرعه های پرورش شتر ،شتر مرغ، اسب و ماکیان

مزارع شترمرغ در متین آباد

مزرعه های پرورش شترمرغ، یکی دیگر از منظره ها تماشای متین آباد است. شاید از دور فقط مزرعه به نظرتان برسد اما از نزدیک و در شرایط اقلیمی کویر شما چیزی را جز عشق حس نخواهید کرد.

مزارع ارگانیک در متین آباد

به علت شرایط آب و هوایی منطقه، در مزارع کمپ متین آباد میوه ها ، سبزیجات و صیفی جات درجه یک کاشته می گردد که تمام مراحل آن بدون وجود سموم انجام می گردد. تمام محصولات این مزارع در دسترس گردشگران قرار می گیرد.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در کویر لذت دیگری دارد

یکی از ورزش های هیجان انگیز کمپ وجود پیست های خاکی و شنی است که دوچرخه سواری را برای شما تجربه تکرار نشدنی می نماید.

جهت دسترسی به اکو کمپ متین آباد

باید در جهت اصفهان حرکت کنید. در کیلومتر 60 جاده کاشان - اصفهان وارد خروجی کاشان شوید. در این جاده به سمت شهر بادرود بپیچید. در اولین میدان بادرود به سمت چپ دور بزنید. پس از عبور از شهر خالدآباد و روستای ده آباد، به روستای متین آباد خواهید رسید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "کمپ متین آباد ، جادویی از جنس کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپ متین آباد ، جادویی از جنس کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید