کاهش 24 درصدی اندازه بارش ها در استان اردبیل

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: مقدار بارش های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت 24 درصد کاهش یافته است.

کاهش 24 درصدی اندازه بارش ها در استان اردبیل

علی حیدری اُناری گفت: استان اردبیل همچون سایر منطقه ها از تغییر اقلیم و کم آبی مستثنی نبوده و مقدار بارش های استان در سال آبی گذشته نسبت به بلند مدت 24 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در ملاقات با مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان با عنوان کاهش چشمگیر آورد رود ارس به عنوان مهمترین تامین کننده آب کشاورزی و شرب شمال استان گفت: رعایت الگوی کشت به وسیله کشاورزان و کشت محصولات استراتژیک و کم آب بر از جمله مواردی است که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.

حیدری اضافه کرد: برای تامین آب مورد احتیاج کشاورزان در شمال استان 80 متر مکعب بر ثانیه و بیشتر از مقدار مورد احتیاج آب داده می گردد که به جهت خاکی بودن کانال ها، خرد بودن زمین های زراعی و وجود 8 هزار زارع با سلایق متفاوت مقدار هدر رفت آب در این حوزه چندین برابر آب مصرفی در سایر نقاط استان است.

او با بیان اینکه کشت صنعت و دامپروری مغان قطب اصلی فراوری محصولات کشاورزی و دامی در کشور است گفت: در نظر گرفتن مساله کمبود آب و مدیریت مصرف آب بر اساس منابع موجود و رعایت الگوی کشت در راستای تامین محصولات استراتژیک و پرهیز از کشت محصولات آب بر باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی استان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با تشریح برنامه های شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای تامین و توزیع عادلانه آب در منطقه شمال استان گفت: رصد آنلاین مصرف آب و سطح زیر کشت، انجام اقدامات سازه ای از جمله ایستگاه پمپاژ سربند و سیفون دره رود از عملکرد شرکت در این حوزه است.

حیدری می گوید: اجرای کامل برنامه های مدیریت مصرف آب بدون همراهی و همدلی زارعین و مسئولین هیچ راهکار دیگری ندارد.

مدیرعامل شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان در ادامه این ملاقات گفت: در کنار شرکت آب منطقه ای جهت اجرای صحیح برنامه های مدیریت مصرف آب خواهیم بود.

قاسم محمدی ادامه داد: در راستای دستیابی به راهکار مناسب ضرورت دارد ستاد مدیریت بحران آب به ریاست استانداری تشکیل گردد.

او با تاکید بر لزوم بازنگری در تخصیص آب گفت: فراوری ثروت، اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش سه سیاست مهم شرکت کشت صنعت و دامپروری مغان است که ظهور و بروز آن وابسته به تامین آب مطمئن و و پایدار می باشد.

وبلاگ سیناپارسه اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاهش 24 درصدی اندازه بارش ها در استان اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 24 درصدی اندازه بارش ها در استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید