حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است.

حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است

یعقوب گویلیان در ملاقات با انجمن قلم و فعالان منطقه هورامان اظهار کرد: همانطور که می دانید، مرداد سال گذشته منظر فرهنگی هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه نمود: این افتخار حاصل تلاش و تلاش مردمان هنرمند و سختکوش این منطقه بود که توانستند گوشه هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار هورامان را نمایان نمایند.

او مطرح نمود: هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه است، منطقه ای که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می گردد.

گویلیان یادآور شد: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب ها به شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم نشینی مسالمت آمیز عوامل طبیعی و انسان ساخت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با تاکید بر اینکه بافت و اصالت روستاهای هورامان باید با توجه به معماری و نمادهای منطقه حفظ گردد، گفت: باید دهیاران این روستاها نگاه ویژه تری به بافت و جایگاه روستاهای این منطقه داشته باشند تا ظرفیت های توسعه هورامان ماهیت خود را از دست ندهند.

او بیان نمود: امیدواریم با پیوند و هم افزایی میان دو استان کردستان و کرمانشاه و بعلاوه مردم این منطقه بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت های بی نظیر منظر فرهنگی هورامان داشته باشیم.

برگزاری سمینارها و نشست های علمی، بهره گیری از دانش بومی مردم منطقه هورامان، برگزاری کمیته و کارگاه های آموزشی برای ائمه جماعت، دهیاران و مردم منطقه، اسنفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها، لزوم تمرکززدایی و حفظ بافت تاریخی منطقه از جمله مهمترین مواردی بود که در این جلسه بر آنها تاکید شد.

منبع: همگردی

به "حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید