برگزاری آیین مجازی جشن نوروز در اسپانیا

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، روز شنبه و به مناسبت فرا رسیدن عید باستانی نوروز و شروع سال نو، برنامه مجازی جشن نوروز به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا برگزار گردید.

برگزاری آیین مجازی جشن نوروز در اسپانیا

در این آیین پس از نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، حسن قشقاوی سفیر کشورمان در سخنان کوتاهی یادآور شد که نوروز، یک مناسبت جهانی است و این روز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین در سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی نوروز به ثبت رسیده است.

قشقاوی اظهار کرد: برگزاری این جشن در طول تاریخ پادشاهان متعدد و پس از آن در زمان اسلام، بستری را برای همزیستی، دید و بازدید، احوالپرسی ، آشتی کردن، صلح کردن و برای به دوستی رسیدن فراهم نموده است. این یک سنت تاریخی و قدیمی در ایران و در حوزه تمدنی ایران است که علاوه بر ایران، کشورهای متعدد دیگری در این منطقه، این برنامه ها را جشن می گیرند.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در جشن نوروز اختلال انداخته، خاطرنشان ساخت که مبارزه با این بیماری یک معنای نوروزی بیشتری پیدا می کند؛ زیرا در مواجهه با این ویروس، انسان ها احتیاج به محبت دارند، بیماران احتیاج به احوالپرسی ، مساعدت اقتصادی و درمان جسمی و روحی دارند.

قشقاوی در این باره تاکید نمود: بیاییم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و سال جاری، این نوروز کرونایی را بهتر از نوروزهای قبل برپا کنیم، با پرسیدن احوال همدیگر، با یاری به تهیدستان، با مساعدت و احوالپرسی از فامیل، با صله رحم، با کنار گذاشتن بدی ها و روی آوردن به خوبی ها؛ این ها درس نوروز باستانی ماست و ریشه در عمق فرهنگ ما دارد.

محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: جشن نوروز یکی از جشن های دوران باستان است که به دلیل ماهیت انسانی که بر آن مترتب است، استمرار پیدا نموده و امروزه مردم با علاقه این جشن را برپا می نمایند و به ایام نوروز توجه خاصی دارند.

وی اضافه نمود: هفت سین و نوروز به دلیل ماهیت انسانی که بر آن حاکم است، پس از ورود اسلام به ایران نیز مورد تایید این دین مبین نهاده شد؛ زیرا در نوروز، فرهنگ دید و بازدید هست، صله ارحام هست، روابط عاطفی تقویت می گردد، نظافت هست و اینها گزینه هایی هستند که در حوزه دین نیز نهاده شده و به خاطر این ویژگی ها، اسلام نیز عید نوروز را تایید نموده است.

خواکین رودریگز وارگاس ایران شناس اسپانیایی نیز در سخنانی، از ویژگی های نوروز، تاریخ نوروز و معرفی سفره هفت سین به زبان اسپانیایی سخن گفت.

در لابلای سخنرانی ها نیز اجرای گروه های موسیقی محلی بندرعباسی، شاقتصادی و سنتی علاوه بر نمایش طنز، به این برنامه حال هوای نوروزی خاصی داده بود.ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "برگزاری آیین مجازی جشن نوروز در اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آیین مجازی جشن نوروز در اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید