بایدن: برای تبادل نظر پیرامون برنامه هسته ای ایران آمادگی دارم

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، شامگاه آدینه (به وقت تهران) به صورت مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ به ایراد سخنرانی پرداخت.

بایدن: برای تبادل نظر پیرامون برنامه هسته ای ایران آمادگی دارم

بایدن در این کنفرانس پیرامون امنیت جمعی، همکاری با اروپا برای مبارزه با چالش های امنیتی، تعهدات ایالات متحده در قبال ناتو، ادامه حضور آمریکا در خاک افغانستان و مقابله با بحران کرونا، رقابت راهبردی با چین و روسیه و همچنین برجام سخن گفت.

بایدن: آمریکا بازگشته است

بایدن در شروع سخنرانی خود با اشاره به وعده خود مبنی بر بازگرداندن آمریکا به عرصه دنیای، گفت: در شروع کارم این پیغام روشن را خاطرنشان کردم که آمریکا بازگشته است. آمریکا به ائتلاف فراسوی آتلانتیک بازگشته است. این یک ائتلاف بنیادی قدرتمند بر پایه رفاه و امنیت مشترک است و سنگ بنای همکاری آمریکا و اروپا در مبارزه با چالش های قرن بیست و یکم بشمار می رود.

وی در ادامه اضافه کرد: اکنون نمی توانیم تنها بر پایه رقابت با کشورها تصمیم گیری کنیم، بلکه باید بر اساس اصل همکاری در راستا مقابله با چالش ها نیز رفتار کنیم.

همکاری با شرکای اروپایی

جو بایدن با تأکید بر ادامه همکاری تنگاتنگ ایالات متحده با متحدان اروپایی خود برای رویارویی با چالش های مشترک گفت که ایالات متحده به حمایت از یک اروپای آزاد و برخوردار از صلح ادامه می دهد.

تعهد سپاری دوباره به ناتو

بایدن در ادامه سخنرانی خود با تأکید بر تعهد ایالات متحده به ائتلاف نظامی ناتو گفت که وی مشتاقانه چشم به راه پیشبرد توان نظامی و دفاعی مشترک این ائتلاف است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اصل پنجم ناتو که بیان می دارد حمله به هریک از اعضای این ائتلاف، به مثابه حمله به تمامی اعضای است، آن را عهد و میثاقی تزلزل ناپذیر خواند و یادآور شد که در پی حمله یازدهم سپتامبر 2001 هم پیمانان اروپایی برای جنگ با القاعده در افغانستان به ایالات متحده پیوستند.

خاتمه جنگ در افغانستان

بایدن همچنین گفت: ایالات متحده متعهد است که در آینده با اروپا، ناتو، و شرکایمان در افغانستان رایزنی کند. و دولت من به شدت با فرایند دیپلماتیکی که اکنون برای خاتمه دادن به جنگ 20 ساله در افغانستان در جریان است، متعهد است. ما متعهدیم که مطمئن شویم افغانستان هرگز به محلی امن برای تروریست ها تبدیل نگردد و نتوانند از آنجا برای حمله به آمریکا و شرکای آن استفاده نمایند و هم پیمانان اروپایی در کنار ما ایستاده اند.

حضور نظامی در عراق

رئیس جمهور دموکرات آمریکا درباره حضور نظامی این کشور در عراق گفت که در هفته جاری، وزرای دفاع ناتو بر سر توسعه مأموریتهای آموزشی و مشورتی در عراق در جهت مبارزه با داعش موافقت کردند. ما نمی توانیم اجازه دهیم که داعش دوباره ظهور کند و به جذب نیرو از سراسر اروپا و خاورمیانه اقدام کند.

توقف خروج نیروها از آلمان

بایدن با اشاره به اینکه دولت وی در حال آنالیز آرایش نیروهای نظامی آمریکا در سرتاسر دنیا است، گفت که او خروج نظامیان آمریکا از آلمان را متوقف نموده و سقف دولت پیشین بر تعداد نیروها را برمی دارد. زیرا به ادعای وی، واشنگتن به بازگشت به راستا رایزنی و احیای موقعیت قابل اعتماد آمریکا متعهد است.

مدرن سازی مقدورات نظامی به موازات رهبری و دیپلماسی آمریکایی

بایدن در ادامه سخنرانی خود مدعی شد که همکاری مجدد ایالات متحده با متحدانش، دنیا را برای همگان به مکانی امن تر تبدیل می نماید و امیدوار است که سایر دموکراسی های دنیا در این کار حیاتی به آمریکا بپیوندند. به زعم وی، همکاری واشنگتن با متحدان و شرکایش بر پایه ارزشهای بنیادی همچون حاکمیت قانون و برابری همگان پایدار بوده است!

شکل گیری یک بحث بنیادین پیرامون راستا آینده دنیا

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به چالش های برخاسته از انقلاب چهارم صنعتی و همچنین شیوع بیماری کرونا در سرتاسر دنیا گفت که به باور بعضی، حکومت های مستقل بهترین راه برای مقابله با این چالش ها هستند و در مقابل، عده ای دیگر بر این باورند که دموکراسی ها برای مبارزه با این چالش ها مؤثرتر عمل می نمایند.

بایدن در ادامه گفت: من باور دارم که دموکراسی می تواند پیروز و نتیجه بخش باشد. و اینکه با همکاری با سایر دموکراسی ها و شرکایمان می توانیم با هر چالشی روبرو شویم و با هر کشور یا گروهی که چالش ایجاد نمایند، برخورد کنیم.

رقابت راهبردی بلندمدت با چین

فرمانده کل قوای ایالات متحده از لزوم همکاری با شرکای آمریکا برای مقابله با چالش های آسیا سخن گفت و با اشاره به اینکه رقابت با چین سخت خواهد بود، گفت که از این رقابت استقبال می نماید چون باور دارد که در نظام دنیای آمریکا و اروپا به عنوان هم پیمان کار می نمایند و طی 70 سال گذشته در منطقه هند و اقیانوس آرام با همکاری هم فعالیت نموده اند.

بایدن با ادعای اینکه اقدامات مخرب چین در حوزه اقتصادی را که به بنیان های دموکراسی لطمه می زند، نباید نادیده گرفت؛ تأکید کرد که شرکت های چینی ملزم هستند هنجارهای مربوط به فضای مجازی و مالکیت معنوی را رعایت نمایند.

تهدید امنیتی و سایبری روسیه

رئیس جمهور آمریکا درباره موضع این کشور در قبال روسیه مدعی شد: کرملین به دموکراسی ما حمله می نماید و پوتین (رئیس جمهور روسیه) درصدد تضعیف وحدت فراآتلانتیکی و ائتلاف نظامی ناتو است چون تهدید یک کشور به مراتب راحت تر از تهدید یک ائتلاف است. بنابراین پافشاری واشنگتن در دفاع از حاکمیت اوکراین یکی از مواضع تزلزل ناپذیر آمریکا است. حمله های هکری روسیه علیه آمریکا نیز یکی از چالش های مهم امنیتی ماست.

مقابله با همه گیری کرونا

بایدن در ادامه با تأکید بر لزوم عدم بازگشت به تفکر جنگ سرد، مقابله با بحران کرونا را احتیاجمند همکاری در این زمینه دانست. او گفت: ما باید برای شکست سراسری کووید -19 همکاری کنیم. از این رو اولین یادداشت امنیت ملی ریاست جمهوری ما افزایش یاری های بشردوستانه برای مقابله با کووید -19 و جلوگیری از همه گیری های آینده است.

سکاندار کاخ سفید با اشاره به یاری اقتصادی 2 میلیارد دلاری آمریکا به کوواکس برنامه دنیای توزیع واکسن گفت که ظهور مجدد ابولا در قاره آفریقا نشاندهنده لزوم تقویت امنیت دنیای و ایجاد یک سیستم در دنیا برای پیشگیری و مقابله با بیماری های همه گیر در آینده است.

بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس

رئیس جمهور آمریکا تغییرات آب و هوایی را یک بحران واقعی دنیای خواند و گفت که رسیدگی به این بحران نبایدکاهش یابد چون این بحران بر همه اثر می گذارد و از این رو باید مأموریت خود برای مواجهه با این بحران را تقویت کرد. در ادامه، بایدن بازگشت آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس را خاطرنشان کرد و گفت که از امروز آمریکا عضو این توافق است و اینکه آمریکا در آینده میزبان یک نشست با محور تغییرات آب و هوایی و حضور تمام کشورهای صنعتی خواهد بود. وی در ادامه از همکاری و رهبری مستمر اروپا در این حوزه قدردانی کرد.

منع گسترش تسلیحات هسته ای

بایدن کوشش برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای را احتیاجمند همکاری و دیپلماسی بسیار دقیق دانست و گفت که به شفافیت و ارتباط احتیاج داریم تا خطر بروز اشتباه را کاهش دهیم. وی تمدید توافقنامه استارت نو برای مدت پنج سال دیگر میان روسیه و آمریکا را در راستای همین سیاست خواند.

برجام و فعالیت های ایران در منطقه

بایدن با ادعای اینکه با فعالیت های بی ثبات نماینده ایران در منطقه خاورمیانه برخورد می گردد از ضرورت همکاری آمریکا با اروپا و شرکای خود در این باره سخن گفت و خاطرنشان کرد که آماده است تا در خصوص برنامه هسته ای ایران با گروه 1+5 وارد تعامل گردد.

قاچاق مواد رادیواکتیو

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود بر لزوم همکاری همه جانبه برای جلوگیری از قاچاق مواد رادیو اکتیو و ممانعت از دسترسی تروریست ها به این مواد تأکید کرد و گفت که طیف چالش های فراروی آمریکا و متحدان و شرکایش بسیار متنوع و پیچیده است.

فرود کاوشگر ناسا در مریخ

فرمانده کل قوا ایالات متحده آمریکا در خاتمه سخنرانی خود با اشاره به فرود موفقیت آمیز کاوشگر ناسا در سیاره مریخ که با هدف یافتن نشانه های احتاقتصادی حیات بر روی این سیاره انجام شد، ادعا کرد: ما نباید در تعامل خود با دنیا تردید کنیم. ما باید با ایمان به توانائی های خود و اعتماد به یکدیگر برای رویارویی با هر چالشی آماده باشیم. ما هر آنچه بخواهیم در اختیار داریم. ما با چالش های این لحظه تاریخ روبرو هستیم. آمریکا بازگشته است و کاری نیست که نتوانیم انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بایدن: برای تبادل نظر پیرامون برنامه هسته ای ایران آمادگی دارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن: برای تبادل نظر پیرامون برنامه هسته ای ایران آمادگی دارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید