اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، این جایزه وامدار تک درختی است که در حومه دماوند واقع در روستای آرو حدود 500 سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف، سوژه عکس های عباس کیارستمی بوده است. عکس های این درخت در گالری های مطرح دنیا از جمله ژرژ پُمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به نمایش گذاشته شده است. عکس پنج نمایشگاهی است که در راستای برگزاری این جایزه، این روزها در گالری شیرین در حال برگزاری است و تا هفتم مهرماه هم ادامه دارد.

اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است

خبرنگار وبلاگ سیناپارسه با حضور در گالری شیرین و گشتی در این نمایشگاه، گزارشی از مشاهدات خود را ارائه داده است.

در شرح نمایشگاه گروهی عکس پنج آمده است: جایزه بین المللی عکس پنج یک رویداد بین المللی در حوزه عکس و ویدئوآرت است که قصد آن ایجاد پل ارتباطی بین کشورهای مختلف دنیا و تبادل اندیشه و فرهنگ های مختلف با این سرزمین پهناور است. این جایزه وامدار تک درختی است که در حومه دماوند واقع در روستای آرو حدود 500 سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف سوژه عکس های عباس کیارستمی کارگردان و عکاس بین المللی قرار گرفته است. عکس های این درخت در گالری های مطرح دنیا از جمله ژرژ پمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به نمایش گذاشته شده است.این تک درخت حدود دو سال پیش به وسیله مهدی شادی زاده عکاس و مستندساز و بنیانگذار جایزه عکس پنج به ثبت رسیده است و برای تجلیل هر ساله از این سمبل فرهنگی و نمادین که برترین اثر و یادآور این کارگردان و عکاس بزرگ است، دلیلی بر بنیان این جشنواره بوده است. نام 5 برگرفته شده از فیلم 5 ساخته عباس کیارستمی است، این فیلم که در سال 2003 میلادی ساخته شد، در برگیرنده پنج نمااست، که هر کدام به طور میانه دارای زمانی در حدود 16 دقیقه هستند. نام پنج در اواخر سال 1399 به وسیله شورای سیاست گذاری برای این جشنواره انتخاب شد.

گالری شیرین مفتخر است برای اولین بار در ایران میزبان نمایش عکس های منتخب این رویداد باشد.

این نمایشگاه که در دو طبقه در حال برگزاری است، تصاویر عکاس های ایرانی و خارجی را به نمایش گذاشته است که همگی در قالب چاپ دیجیتال فوجی فیلم هستند. مهدی شادی زاده، هنرمند و دبیر این نمایشگاه در شرح این نوع از چاپ می گوید: اتفاقی که شاید سال جاری و در این دوره شانس خیلی خوبی بود، آشنایی ما با نمایندگی فوجی فیلم در ایران بود. فوجی فیلم هم جایزه جشنواره ما را داد و هم یکی از باکیفیت ترین کاغذهایی که فراوری می نمایند را در اختیار ما قرار دادند و ما هم پذیرفتیم. در نهایت هم چاپ عکس ها با کاغذهای فوجی فیلم رخ داد.

این هنرمند در ادامه گفت: عکاسی با دوربین های مختلفی اجرا شده است اما چاپ عکس ها با کاغذهای فوجی فیلم بوده است.

نمایشگاه عکس پنج که برخلاف دوره گذشته آثار کمتری با موضوع کرونا در آن به چشم می خورد در طبقه اول به نمایش آثار هنرمندانی مثل مصطفی مرتضوی، محمدرضا رجایی مقدم، کیهان محمدی و سایر هنرمندان اختصاص دارد.

پرسه در مه نام اثر کیهان محمدی است که در این طبقه در معرض دید قرار داده شده است. او در شرح این اثر به خبرنگار وبلاگ سیناپارسه گفت: من روزهایی که هوا خیلی بد می گردد عاشق عکاسی کردن می شوم و آن لحظاتی که شاید هیچ کس از خانه بیرون نرود من در خلوت و تنهایی در مناطقی از کردستان به عکاسی می روم. روزی که پرسه در مه را عکاسی کردم هم هوا مه آلود بود و چند سگ در آن مکان در حال پرسه زنی بودند و در اطراف یک خانه مخروبه که چند درخت هم داشت کلاغ ها در حال پرواز بودند. سگ هایی که در آن لحظه در حال پرسه زنی برای شکار کلاغ ها بودند، من را به این نام رساندند.

این نمایشگاه که پذیرای هنرمندان خارجی هم هست، در طبقه دوم گالری آثارشان را به نمایش گذاشته است. این هنرمندان که تصاویری از آثار آنان را در پایین تر مشاهده می کنید، عبارتند از: فرانچسکو رومرو، کریستف جاکروت، اف. دیلک یولار، روبرت ونکوزولد، مورات گرمن، ریجارد توشمن، زید بن رومضان، رنزو گرانده و اکسل ایکنبرگر.

درادامه تصاویری از آثار شرکت نماینده در این نمایشگاه را مشاهده می نماید:

به گزارش وبلاگ سیناپارسه نمایشگاه عکس پنج که دوره دوم آن در گالری شیرین در حال برگزاری است، تا هفتم مهر ماه ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید