ارزش های سینمایی، تنها علت انتخاب فیلم ها برای جشنواره نبوده

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر امروز با حضور در نشست خبری از رویکرد هیات انتخاب برای برای انتخاب فیلم ها اطلاع داد و گفت: رویکردی که برای انتخاب فیلم ها وجود داشته صرفا ارزش های سینمایی نبوده و بعضی می گفتند تنوع ژانر نیز اهمیت دارد.

ارزش های سینمایی، تنها علت انتخاب فیلم ها برای جشنواره نبوده

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، نشست خبری مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز 16 بهمن ماه، با همراهی یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد در سالن اصلی برج میلاد برگزار گردید.

عشیری در ابتدای این نشست علت تاخیر در برگزاری این نشست رسانه ای را ابتلای مسعود نقاش زاده به بیماری کرونا مطرح نمود.

نقاش زاده در ابتدای این نشست ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در برگزاری این نشست گفت: پنجم آبان این مسئولیت به من واگذار شد، دفتر جشنواره بیش از 10 ماه آماده به کار نبود. خرابی ها را ترمیم کردیم. هم دفتر و هم ستاد جشنواره را آماده کردیم. پیشنهاد کردیم که دبیرخانه جشنواره سازماندهی مستمر داشته باشد. جشنواره فجر بزرگ تر از آن است که به عنوان پروژه با آن برخورد شود که چند ماه کار کند و بعد تعطیل شود. همینطور پیشنهاد کردم که مرکز تخصصی برای جشنواره های سینمایی داشته باشیم که پیگیری می شود. این محدودیت ها همچنان وجود دارد که مربوط به زیرساخت هاست. در این زمان کوتاه بسیاری از رویه های مشکل دار را نمی توانستیم کامل اصلاح کنیم، بلکه می توانستیم بهینه سازی کنیم.

نقاش زاده اضافه کرد: باورم این است که از سرانجام جشنواره چهلم تدبیر لازم برای جشنواره بعدی باید آغاز شود و این دبیرخانه دایمی باشد. آنچه که در این دوره بنا داشتیم دنبال کنیم قانون مداری و استانداردسازی رویه ها بود که آن را از آئین نامه آغاز کردیم. این موضوع باید بنیادی باشد تا سال های بعد فقط تغییرات جزیی باشد. ما احتیاجمند به چارچوب اولیه پایدار هستیم که باید در آیین نامه معین شود و یک سری جزییات تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: این هم البته قانون مداری است و رعایت آنچه که قبلاً پیگیری می کردیم برای همکاران جشنواره سخت تر است، چون گاهی مورد فشار قرار می گیریم اما تا اینجا سعی کردیم همه چیز مطابق آنچه باشد که برنامه ریزی نموده ایم مگر اینکه ناگزیر باشیم بنا به ضرورت ها چیزی را تغییر دهیم وگرنه تا الان استاندارها تا حدودی رعایت شده است. سال جاری به طور معین روی برنامه های فرهنگی غیر از برنامه های رقابتی تاکید داشتیم این برنامه ها هدف اصلی اش عمق بخشی به سینما به معنای کلان است.

نقاش زاده درباره شرایط اکران فیلم ها در جشنواره سال جاری گفت: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته 120 درصد افزایش پیدا نموده، سال جاری 214 هزار قطعه به فروخته شده است. این جنبه که در استان ها و سراسر کشور هم نمایش فیلم را آغاز کردیم نباید نادیده گرفت در تمامی استان ها نمایش فیلم ها را هرچند محدود داشته ایم.

دبیر جشنواره درباره حضور فیلم های بی کیفیت در ترکیب فیلم های سال جاری گفت: در هر جشنواره ای وقتی هیات انتخاب داریم و آن ترکیبی از افراد صاحب نام هستند فرضمان این است که داوران خوبی هستند، طبیعی است که سلیقه های مختلفی داریم و مخاطبان بعضی از فیلم ها را دوست نخواهند داشت، به جنبه هایی انتقاد دارند و جنبه هایی را دوست دارند. ترکیب هیات انتخاب ترکیبی است که همه از جهات مختلف صاحب تجربه و جایگاه هستند، اما رویکردی که برای انتخاب فیلم ها وجود داشته این طور نبوده که فیلم های سینمایی و صرفاً با ارزش های سینمایی باشند، بعضی می گفتند تنوع ژانر اهمیت دارد به طوری که ممکن بود به میزان کافی و انتظار سینمایی را برآورده نکند ما باید انتخاب به هیات انتخاب احترام بگذاریم.

نقاش زاده درباره فیلم های باکیفیت بیرون مانده از جشنواره هم ادامه داد: وقتی 60 فیلم به هیات انتخاب ارایه می شود بعضی بیرون می مانند شاید اگر یک هیات دیگری بود، فیلم های دیگری را می پذیرفتند، این یک چیز خط کشی شده نیست. وقتی ما می گوییم قانونمداری اصل کار است، باید پایبند باشیم. قانون ایران می گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی احتیاجمند پروانه نمایش است، جشنواره یک برنامه گسترده برای نمایش است، ما تابع قانون هستیم بعضی از فیلم هایی بودند که در زمان بازبینی مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتند، اما پیروز به اخذ پروانه نمایش نشدند، شاید جای دیگر اکران شوند و نتایج متفاوت بگیرند، ما می خواستیم بر پایه مجوزها کار کنیم

نقاش زاده درباره دستاوردهای بخش فرهنگی جشنواره چهلم بیان نمود: اگر امروز سینمایی داریم و این سینما در جهان قابل اعتناست به خاطر پشتوانه های این سینماست، سینمای ایران امروز در تمام جهان شناخته شده است، ممکن است به لحاظ مالی قدرت رقابت نداشته باشیم اما به لحاظ محتوایی این سینما قابل اعتناست. بخش فرهنگی مزاحم بخش رقابتی نیست، برنامه های رقابتی به شکل روتین انجام می شود، در جشنواره های معتبر جهان هم رویدادهای متعدد برگزار می شود. هر کسی بنا به احتیاج و علاقه به بخش مورد علاقه خود رجوع می نماید.

وی اضافه کرد: در جشنواره سال جاری در یک سالن محدود برنامه های فرهنگی پیگیری می شود با توجه به اینکه فیلم ها در دو بخش نمایش داده می شود، فرصت استفاده از برنامه های فرهنگی هم وجود دارد، در پلتفرم ها هم این برنامه ها پخش می شود و آمارهای ما نشان می دهد فراتر از انتظار ما بوده است. مثلاً 400 نفر آن ها را دیده اند.

نقاش زاده درباره شعار جشنواره مبنی بر اخلاق مداری و امیدافرینی گفت: جشنواره ها خود فیلم فراوری نمی نمایند آنها نمایشگر فیلم ها هستند اگر ما این شعار را داریم یعنی اینکه جشنواره فجر به این کلان ارزش ها توجه ویژه دارد، هر جشنواره ای در جهان مانیفستی دارد ما هم ارزش های کلانی داریم، فیلم ها هم بی نسبت نیستند با آنچه که اعلام نموده ایم. در فیلم های ما امید، رشادت و… است، سینما آینه تمام نمای ماست که در کنار تلخی ها روزنه های امید را هم نشان می دهد، در برگزاری این جشنواره می بینید که برگزارنمایندگان این دغدغه را دارند که احساس امید و شور وجود داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا آیین نامه جشنواره با تفاوت دولت ها تغییر می نماید یا نه؟ گفت: پیشنهاد ما به شورای سیاستگذاری تصویب یک آیین نامه ثابت بود، به همین علت با تغییر دولت ها و مسئولان جشنواره دستخوش تغییرات نمی شود، جشنواره یک فرایند آشنا دارد.

وی درباره غیبت بعضی گونه های سینمایی در جشنواره گفت: ما در زمان کاهش فراوریات سینمایی هستیم، در طول دو سال گذشته به خاطر شرایط گذشته فراوریات کاهش پیدا نموده است، مایلم از همه سینماگران تشکر کنم که به رغم شرایط جامعه از کوشش ننشستند، با همه سختی ها و آسیب ها کار کردند، آنچه که برای جشنواره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که به قدری فراوری وجود داشته باشد که از هر گروهی بشود تعدادی فیلم را انتخاب کرد. مثلاً انیمیشن صنعت جذابی است و در سال های اخیر فراوریشان آرام آرام بیشتر می شود اما نمی توان تنها یک فیلم را برای رقابت با خودش انتخاب کرد، فکر می کنم در سال های بعد فرصت تنوع بیشتر باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت یکی از فیلم های ضعیف جشنواره سال جاری در دوران مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: ما در سینما وقتی برای یک فیلم وارد مذاکره و مصاحبه می شویم هیچوقت نمی توانیم نتایج آن را از پیش مشخص کنیم، درست است که بعضی از آنها را در زمان نگارش تا حدودی می توان حدس زد اما نمی توان مشخص کرد ضمن اینکه گام های اول می تواند لغزان باشد. آن فیلم در زمان مسئولیت من ساخته نشده بعد از اینکه من در فارابی نبودم ساخته شد، بعضی از فیلم ها در فرآیند ساخت نتایجشان آشکار می شود. همین الان فیلم هایی هستند که متقاضی بودند، اتفاقاً در دوران مسئولیت من ساخته شدند اما راه پیدا نکردند. جشنواره محل آزمون و خطا نیست بلکه محل نمایش انتخاب های هیات انتخاب است، این طور نبوده که اعضای هیات انتخاب به علت مشارکت بعضی نهادها آن ها را انتخاب نمایند.

نقاش زاده درباره غافلگیر شدن ستاد جشنواره فجر و بعضی ناهماهنگی ها در روبروه با بحران کرونا بیان نمود: پیش از این، که برنامه ریزی جشنواره را آغاز کنیم در زمان تدوین آیین نامه سه سناریو را برگزاری جشنواره در نظر گرفتیم، یک سناریو برگزاری جشنواره با حضور صاحبان آثار اهالی رسانه و مردم بود، یک سناریو این بود که ظرفیت های پایین تر و حذف نمایش های مردمی را داشته باشیم و سناریوی دیگر هم این بود که اگر شرایط بسیار بسیار سخت بود، آثار را داوری و نتایج اعلام شود.

وی اضافه کرد: تا پنج روز قبل از آغاز جشنواره، شرایط عمومی جامعه را از نظر کرونا استعلام می کردیم، گرچه به ما هشدار داده می شد، اما هیچ توصیه ای مبنی بر برگزاری محدود جشنواره با ظرفیت پایین نبود، ما با یک برنامه روز به روز روبرو بودیم. روز اول جشنواره دیدیم سویه نو کرونا پیش آمده ما به صورت روزانه برنامه را آپدیت می کردیم تا بتوانیم همه چیز را اجرا کنیم. این به معنای غافلگیری نیست، برنامه ها لحظه به لحظه تغییر می کرد. اگر آشفتگی در روز اول دیدید به همین علت بود، با این شرایط کلی ناگزیر بودیم به علت مراقبت عمومی تغییر جدی به وجود آوریم.

وی ادامه داد: اینکه چرا از ابتدا در سالن اصلی برج میلاد، نشست های رسانه ای برگزار نشد، مسایل خاص خود را دارد. پرده نمایش همین سالن شرایط بسیار سختی دارد که نمونه چندانی در کشور ندارد، از اولین مصاحبهها شاهد این بودیم که رفت و آمد روی سن می تواند به پرده آسیب برساند ضمن اینکه هیچ جای جهان نمی بینید که نشست ها در سالن اصلی برگزار شود. سالن های نشست معمولاً محدود و با ظرفیت پایین هستند اما با توجه به تقاضای قابل توجه برای حضور در نشست خبری، بلافاصله به این تقاضا پاسخ دادیم، در نهایت دوستان به طرحی رسیدند که میز و جایگاه نشست از سالن خارج نشود و زمان را نگیرد، مجموع اینها باعث شد که تغییرات به رغم پیش بینی های اولیه ایجاد شود، به هر حال این شرایطی بوده که سعی کردیم خودمان را با آن تطبیق بدهیم.

دبیر این رویداد سینمایی بیان نمود: سالن برج میلاد 1600 نفر ظرفیت دارد بخشی از کارت هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارد مثلاً تصویربرداران و… کسانی که به سالن ها دسترسی دارند، بخش اعظم آنها همکاران رسانه ای هستند، بعضی هم مدعوین بخش فرهنگی، افراد دانشگاهی، داوران بخش اراده تجلی ملی بودند که آمارشان در نظر گرفته شده است اما هیچگاه از ظرفیت هفتاد درصد فراتر نرفتیم. ما مجموع ورودی های هر فیلم را داریم.

عشیری گفت: عدد تقریبی برای همه مهمانان دو هزار و سیصد و خورده ای است که بخشی از آن ها برای مدیران رسانه ها ایت که ممکن است در سالن حضور پیدا ننمایند.

عشیری درباره تعداد کارت ها اظهار کرد: 831 کارت برای وبلاگ سیناپارسه است، 137 نفر از این تعداد از واحدهای فنی هستند که دسترسی به سالن نمایش ندارند. اعضای ستاد هم حق دیدن فیلم را نداشته اند اگر کمتر از 200 نفر ضریب اشغال داشته باشیم امکان دیدن فراهم می شود.

نقاش زاده درباره دبیری جشنواره سال آینده هم مطرح نمود: در ابتدا رییس سازمان سینمایی برای یک برنامه بلندمدت صحبت کردند اما این موضوع به سرانجام جشنواره چهلم برمی شود.

نقاش زاده مطرح نمود: ظاهراً برای اینکه ارزشیابی کنیم تا ببینیم بدترین و برترین سانس کدام است، باید رای گیری کنیم. یکی از مسایلی که از ابتدا داشتیم این بود که برترین امکانات و سانس ها به اصحاب رسانه اختصاص پیدا کند، یک ایده بود که برنامه های نمایش فیلم ها همزمان با نشست ها را به بعد از اذان مغرب منتقل کنیم، گروهی گفتند در این صورت نمایش دو فیلم، نشست رسانه ای و فاصله ای که باید بین آن باشد، نشست آخر را به نیمه شب منتقل می نماید و رفت و آمد را سخت می نماید. شکل های مختلف آنالیز شد، شکلی که الان داریم برترین برنامه به زعم ماست. اگر رای همه اصحاب رسانه آنچنان است که شما می گویید می توانیم نمایش فیلم را به بعدتر منتقل کنیم، ما فکر می کنیم این برترین سانس برای اصحاب رسانه بوده است به ویژه اینکه به ما گفتند اصحاب رسانه دوست دارند، زودتر گزارش های خود را بارگذاری نمایند.

وی بعلاوه گفت: عنوان مهمان ویژه سوتفاهم برانگیز است، بخش اعظم کسانی که در برج میلاد حضور پیدا می نمایند صاحبان رسانه ها، منتقدان و… هستند، بعلاوه گروه کوچکی از مدعوین فرهنگی و حدود 300 نفر از عوامل اجرایی و ستادی هستند که در برج میلاد حضور دارند، اما امکان ورود به سالن را ندارند. گروهی هم از رسانه ها و سازمان های فرهنگی هم هستند ضمن اینکه داوران بخش تجلی هم حضور دارند که حدود 60,70 نفر می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ارزش های سینمایی، تنها علت انتخاب فیلم ها برای جشنواره نبوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش های سینمایی، تنها علت انتخاب فیلم ها برای جشنواره نبوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید