آنالیز گلکسی M53 سامسونگ؛ جایگزین مالی گلکسی A73

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، سامسونگ طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به گوشی های میان رده خود نشان داده و به غیر از گوشی های سری A که پرفروش ترین گوشی های این شرکت در بازار گوشی های هوشمند به شمار می روند، گوشی های سری M نیز با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده اند که از جمله برترین آن ها می توان به گلکسی M53 سامسونگ اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این گوشی میان رده سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه.

آنالیز گلکسی M53 سامسونگ؛ جایگزین مالی گلکسی A73

مقدمه

از زمانی که سری گلکسی M سامسونگ در سال 2019 روانه بازار شد، این شرکت کره ای به طور فعال با برندهای دیگر رقابت می نماید تا با عرضه گوشی های هوشمند پیشرفته و باکیفیت نظر کاربران را به سمت محصولات خود جلب کند. داشتن رقبای سرسختی همچون شیائومی، ریلمی و وان پلاس احتیاج به نوآوری و خلاقیت در محصولات را، به یک امر ضروری تبدیل نموده و سامسونگ این موضوع را با عرضه یک میان رده مجهز به دوربین 108 مگاپیکسلی دیگر به هیچ عنوان پشت گوش نینداخته است.

اگرچه گلکسی M53 نوترین میان رده از سری M سامسونگ محسوب می گردد که جایگزین گلکسی M52 شده، اما می توان آن را نسخه لایت قدرتمندترین میان رده این شرکت یعنی گلکسی A73 نیز به شمار آورد که فروش بسیار خوبی را در بازار ایران تجربه می نماید. به طور کلی، اگر بودجه محدودی برای خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی دارید، از بین گوشی های میان رده سامسونگ می توانید گزینه های خرید مناسبی را با توجه به احتیاجتان پیدا کنید که گلکسی M53 یکی از برترین هاست.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy M53 5G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

مشاهده کالا

مشخصات کلی گلکسی M53 سامسونگ در یک نگاه

پیش از اینکه ببینیم آیا گوشی هوشمند گلکسی M53 سامسونگ ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی این گوشی میان رده داشته باشیم تا ببینیم شرایط روی کاغذ چگونه است.

نام گوشیگلکسی M53 سامسونگ
ابعاد و وزن164.7 در 77 در 7.4 میلی متر/ 176 گرم
مشخصات نمایشگرSuper AMOLED Plus با رفرش ریت 120 هرتز - 6.7 اینچی با تراکم پیکسلی 394 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 1080 در 2408 پیکسل - نسبت تصویر 20:9
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیت
سیستم عامل و پردازندهاندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1 - قابل ارتقاء به اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.0 / تراشه Dimensity 900 5G مدیاتک، پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی
دوربین ها108 مگاپیکسلی اصلی با فوکوس اتوماتیک - 8 مگاپیکسلی اولترا واید با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - دوربین 2 مگاپیکسلی عمق میدان با گگرددگی دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر5000 میلی آمپر ساعت - 25 واتی
رابط هاوای فای - درگاه USB-C و بلوتوث
شبکه های ارتباطی2G، 3G ، 4G و 5G
حسگرهاقطب نما، شتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، نور و اثر انگشت
رنگ های قابل عرضهسبز زیتونی، آبی و قهوه ای

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی M53 5G با پایبندی به عناصر و المان های طراحی کلاسیک، یکی از زیبا ترین و مجذوب کننده ترین گوشی های میان رده سامسونگ در بازار گوشی های هوشمند به شمار می رود. این گوشی هوشمند میان رده مجهز به پنل پشتی از جنس پلی کربنات با روکش مات است که هنگام در دست گرفتن، حس بسیار خوشایندی را به کاربران القا می نماید. سامسونگ این گوشی را در سه رنگ آبی، قهوه ای و سبز زیتونی روانه بازار نموده که نسبت به دیگر گوشی های میان رده این شرکت، رنگ های خاصی محسوب می شوند. این گوشی هوشمند فوق سبک وزنی 176 گرمی دارد و ضخامت آن نیز به 7.4 میلی متر می رسد. این حجم از ضخامت با توجه به صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی، واقعا عالی است.

این تغییرات به خوبی نشان می دهد که سامسونگ یک بازطراحی اساسی برای میان رده نو خود یعنی گلکسی M53 نسبت به گلکسی M52 نسل قبلی اعمال نموده و ظرافت چشمگیری به این گوشی هوشمند بخشیده است. اگر به طراحی پنل پشتی این گوشی دقت کنیم، سامسونگ برخلاف نسل قبلی از یک سیستم دوربین چهارگانه استفاده نموده که درون یک ماژول مربعی شکل به چشم می خورد. اگرچه پنل پشتی گلکسی M53 با روکش مات پوشانده شده، اما در کمال تعجب، اثر انگشت و لکه ها را به خود جذب می نماید. بعلاوه این گوشی هنگام استفاده کمی حالت لغزنده دارد، بنابراین پیشنهاد می گردد که از یک قاب محافظ برای آن بهره ببرید. درون جعبه گلکسی M53، جز خود گوشی و یک کابل شارژ چیز دیگری پیدا نمی گردد و خبری از شارژر 25 واتی نیست.

حدود 85.3 درصد از پنل جلویی را نمایشگر 6.7 اینچی این گوشی پوشانده که حاشیه های بسیار نازکی دارد و برای یک گوشی میان رده بسیار خوب است. البته باید اشاره کنیم که این حاشیه ها در بخش پایینی نمایشگر نسبت به بخش های دیگر ضخامت بیشتری دارند. حفره نمایشگر پذیرای دوربین سلفی گلکسی M53 است که هنگام تماشای محتواهای تصویری و ویدیویی مزاحمت زیادی برای کاربران ایجاد نمی نماید. در سمت راست بدنه گوشی، دکمه پاور دیده می گردد که با حسگر اثر انگشت این گوشی ادغام شده و عملکرد بسیار خوبی نیز دارد. دکمه پاور به راحتی با یک دست قابل دسترسی است، اما این موضوع در خصوص دکمه های کم و زیاد کردن صدا به هیچ عنوان صدق نمی نماید.

در فریم پایینی این گوشی هوشمند درگاه شارژ USB-C، یک بلندگو و در سمت راست، درگاه سیم کارت دیده می گردد که پذیرای دو سیم کارت به صورت هم زمان خواهد بود. گلکسی M53 بلندگوهای استریو ندارد و از جک 3.5 میلی متری صدا نیز پشتیبانی نمی نماید. به طور کلی، گلکسی M53 سامسونگ طراحی مینیمالیستی و ظاهر مجذوب کنندهی دارد که در گوشی های میان رده این شرکت کمتر شاهد آن بوده ایم.

نمایشگر

یکی از بزرگ ترین نقاط قوت محصولات سامسونگ نمایشگرهای گوشی های هوشمندش بوده و گلکسی M53 نیز از این قاعده مستثنی نیست. گلکسی M53 مجهز به یک نمایشگر 6.7 اینچی از جنس Super AMOLED Plus است که از تراکم پیکسلی 394 پیکسل بر هر اینچ، وضوح 1080 در 2408 پیکسل، نسبت تصویر 20:9 و رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می نماید. پیش تر رفرش ریت 120 هرتزی، صرفا مخصوص گوشی های هوشمند پرچم دار بود و کمتر گوشی میان رده ای از این مشخصه بهره می برد. اما اکنون سامسونگ این ویژگی را در بعضی از گوشی های میان رده خود تعبیه نموده که خبر خوبی برای کاربران محسوب می گردد.

نمایشگر این گوشی هوشمند کیفیت بسیار عالی دارد، محتواهای تصویری و ویدیویی را به برترین شکل ممکن به کاربران نشان می دهد و بازفراوری رنگ آن نیز بسیار دقیق است. بعلاوه کنتراست بسیار خوب نمایشگر گلکسی M53، تجربه ای لذت بخش را برای کاربران این گوشی به همراه می آورد. نمایشگر این گوشی، حداکثر روشنایی 420 نیت را ارائه می دهد که کمی دور از انتظار به نظر می رسد. با این تفاسیر، استفاده از گوشی در زیر نور شدید آفتاب خیلی آسان نخواهد بود اما به غیر از این، نمایشگر گلکسی M53 هیچ عیب و ایراد دیگری ندارد.

این نمایشگر قادر به ارائه رفرش ریت 120 هرتز است و می توانید برای صرفه جویی در مصرف باتری، این نرخ را به 60 هرتز کاهش دهید. از آنجا که این گوشی از رفرش ریت متغیر پشتیبانی نمی نماید، بنابراین شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. رفرش ریت 120 هرتزی، اسکرول نرم و بسیار روانی را به شما ارائه می دهد و باعث می گردد عملکرد گوشی نیز سریع و بدون لگ وباگ باشد. صفحه نمایش گلکسی M53، از فناوری Widevine L1 که قابلیت استریم محتوای با کیفیت HD در سرویس های مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهد، پشتیبانی می نماید اما فاقد قابلیت پخش HDR10 است. به طور کلی این نمایشگر، تجربه بسیار لذت بخشی از تماشا محتواهای تصویری و ویدیویی را به شما ارائه می دهد.

عملکرد سخت افزاری

گلکسی M53 سامسونگ از پردازنده Dimensity 900 مدیاتک به عنوان قلب تپنده بهره می برد که عملکرد متعادلی را برای استفاده روزانه در اختیار کاربران قرار می دهد. پردازنده Dimensity 900 با لیتوگرافی 6 نانومتری TSMC، طراحی و فراوری شده است. این تراشه هشت هسته دارد که شامل دو هسته Cortex-A78 با سرعت 2.4 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز می گردد. بعلاوه این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4 بهره می برد که مبتنی بر همان معماری Mali-G78 موجود در گوشی های پرچم دار است ولی هسته های پردازشی کمتری درون آن واقع شده است. از سوی دیگر باید به پردازنده نسل قبلی این گوشی یعنی گلکسی M52 اشاره کنیم که اسنپدراگون 778G است. سامسونگ معمولاً از پردازنده های مدیاتک در گوشی های سری M خود بهره نمی برد، اما این موضوع در خصوص گلکسی M53 به هیچ عنوان صدق نمی نماید.

پردازنده Dimensity 900 مدیاتک روی کاغذ نسبت به اسنپدراگون 778G کوالکام یک پسرفت محسوب می گردد، اما در واقعیت چندان محسوس نیست. در گلکسی M53، اپلیکیشن ها کمی دیرتر باز می شوند و این یعنی سرعت بارگیری اپلیکیشن ها کاهش یافته، اما فقط در بعضی از اپلیکیشن ها، مانند فیس بوک و اینستاگرام، این موضوع کمی آزاردهنده است. اپلیکیشن دوربین نیز با لگ وباگ متعددی همراه است که این موضوع با به روزرسانی احتمالاً حل خواهد شد. اگرچه پردازنده Dimensity 900 مدیاتک نسبت به اسنپدراگون 778G کوالکام گلکسی M52، عملکرد ضعیف تری را ارائه می دهد، اما با این حال می تواند نوترین بازی های روز جهان را با تنظیمات گرافیکی ضعیف اجرا کند.

به عنوان مثال بازی Call of Duty: Mobile گزینه های گرافیکی محدودی را در اختیار کاربران قرار می دهد و بنابراین نمی توانید از اجرا بازی ها با برترین کیفیت ممکن لذت ببرید. بعلاوه در حین اجرای بازی، تأخیر و لگ وباگ های زیادی دیده شده که بسیار آزاردهنده خواهد بود و بعد از حدود 15 دقیقه بازی، گوشی به شدت داغ کرد. به طور کلی می توان گفت که گوشی هوشمند میان رده گلکسی M53 سامسونگ برای انجام کارهای روزانه همچون گشت وگذار کردن در اینترنت، تماشای فیلم و سریال، چک کردن شبکه های اجتماعی و انجام بازی های سبک بسیار مناسب است، اما به هیچ عنوان نمی تواند انتظارات کاربران گیمر را برای اجرا نوترین و سنگین ترین بازی های روز جهان با بالاترین کیفیت و کمترین تأخیر و هنگی برآورده سازد.

عملکرد نرم افزاری

گلکسی M53 5G با سیستم عامل اندروید 12 همراه با رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ عرضه شده و بیشتر ویژگی هایی که این روزها از گوشی های میان رده سامسونگ انتظار دارید را در اختیار شما قرار می دهد. سامسونگ بعلاوه متعهد به ارائه دو سال به روزرسانی اندروید و 4 سال به روزرسانی امنیتی است که خبر بسیار خوبی برای کاربران این گوشی میان رده به شمار می رود. کار کردن با رابط کاربری سامسونگ بسیار لذت بخش است و امکان شخصی سازی بخش های مختلف گوشی نیز به کاربران ارائه می دهد.

یک سری اپلیکیشن های ثالث نیز به صورت پیش فرض روی این گوشی نصب شده اند که بر اساس احتیاج خود می توانید از آن ها استفاده یا آن ها را حذف کنید. این گوشی هوشمند از نسل پنجم اینترنت همراه (5G) پشتیبانی می نماید و بعضی از ویژگی های پیشرفته مانند پاک کن اشیاء در گالری (Object Eraser) و فوکوس صوتی هوشمند (Voice Focus) را نیز دارد. باید اشاره کنیم که قابلیت فوکوس صوتی هوشمند از هوش مصنوعی برای کاهش سروصدای موجود در پس زمینه به جهت برقراری تماس های باکیفیت استفاده می نماید.

دوربین

گلکسی M53 سامسونگ از یک سیستم دوربین چهارگانه در مقایسه با سیستم دوربین سه گانه گلکسی M52 بهره می برد. دوربین اصلی این گوشی، یک سنسور 108 مگاپیکسلی است که روی کاغذ بسیار عالی به نظر می رسد و پیشرفت خوبی نسبت به سنسور 64 مگاپیکسلی نسل قبلی به شمار می رود. علاوه بر این، یک سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید و دو سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو و عمق میدان در ماژول دوربین این گوشی هوشمند جای خوش نموده اند. بعلاوه نباید سنسور سلفی 32 مگاپیکسلی این گوشی هوشمند را از قلم بیندازیم.

با آنالیز سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی گلکسی M53 سامسونگ شروع می کنیم. این سنسور اگرچه تصاویر را با دقت 108 مگاپیکسلی ثبت می نماید، اما عکس های گرفته شده تفاوت محسوسی در مقایسه با دوربین 64 مگاپیکسلی گلکسی M52 نسل قبلی ندارند. بعلاوه باید اشاره کنیم که این دوربین با سنسور 108 مگاپیکسلی گلکسی A73 که در واقع مانند دوربین 108 مگاپیکسلی پرچم داران سامسونگ عمل می نماید، فاصله زیادی دارد. تصاویر ثبت شده در نور روز بسیار باکیفیت هستند، با این حال زمانی که شرایط نوری چندان مساعد نیست، دوربین گوشی تصاویر تیره تری را ثبت می نماید. بنابراین می توان گفت که دوربین این گوشی محدوده دینامیکی مناسبی را ارائه نمی دهد.

گلکسی M53 در فوکوس روی دوربین اصلی مشکلاتی دارد و اغلب سوژه تصویر را تار می نماید. اما در عکس های کلوزآپ، پخش رنگ به خوبی صورت می گیرد و تاری طبیعی پس زمینه نیز بر مجذوب کنندهیت آن ها می افزاید. تصاویر پرتره ثبت شده با دوربین این گوشی رنگ های طبیعی و جزئیات مناسبی را ارائه می دهد، اما بعضی اوقات در حاشیه سوژه اصلی اعوجاج دیده می گردد. دوربین این گوشی در حالت عکاسی پرتره، قابلیتی دارد که به شما امکان می دهد تاری پس زمینه را مطابق با اولویت خود تنظیم کنید. انتظار چندانی از دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی این گوشی نمی رود و بیشتر جنبه فانتری دارد.

سنسور اولترا واید گلکسی M53، برخلاف دوربین اصلی، محدوده دینامیکی بسیار مناسبی دارد و عکس های ثبت شده با آن دارای کمترین اعوجاج هستند. بنابراین با این سنسور در شرایط نوری مناسب می توانید عکس های بسیار باکیفیتی بگیرید، اما در شرایط نوری نامناسب، عکس های خیلی ایده آل نیستند. با آنالیز عکس هایی که در شب گرفته شده در می یابیم که نویز بسیار زیادی در تصاویر وجود دارد و دوربین این گوشی چندان مناسب عکاسی در شب نیست.

دوربین سلفی این گوشی اما، یکی از برترین دوربین های سلفی گوشی های سامسونگ به شمار می رود و با استفاده از آن می توانید عکس های بسیار باکیفیتی را در شرایط نوری مناسب ثبت کنید. گلکسی M53، قابلیت فیلم برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به کاربران ارائه می دهد و بعلاوه قابلیت فیلم برداری اسلوموشن با سرعت 240 فریم در ثانیه با وضوح 1080p و 960 فریم در ثانیه با وضوح 720p نیز در دسترس کاربران دارد.

عمر باتری

گلکسی M53 سامسونگ از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی بهره می برد و این باتری قادر است انرژی لازم برای فعالیت گوشی را در استفاده های معمولی تا حداکثر 1 و نیم روز و در استفاده های زیاد تا حداکثر یک روز فراهم کند. اگر از گوشی استفاده های سنگین کنید، احتمالا احتیاج دارد تا در اواخر روز گوشی هوشمند خود را به شارژ بزنید. اما در مجموع باتری این گوشی شارژدهی بسیار خوبی را به کاربران ارائه می دهد. این گوشی از شارژر 25 وات پشتیبانی می نماید که درون جعبه آن نیست و باید به صورت جداگانه آن را بخرید.

جمع بندی و سخن پایانی

گلکسی M53، میان رده نو این شرکت از گوشی های سری M سامسونگ است که اوایل فروردین ماه امسال روانه بازار شد. این گوشی نمایشگر بسیار باکیفیتی دارد و تصاویر با وضوح FHD به کاربران نمایش داده می شوند. پردازنده این گوشی به خوبی از پس انجام کارهای روزانه کاربران و انجام بازی های سبک بر می آید، اما برای اجرای بازی های سنگین چندان مناسب نیست. سیستم دوربین این گوشی به طور کلی خوب است و شارژدهی مناسبی نیز به کاربران ارائه می دهد.

در مجموع اگر در پی یک گوشی اندرویدی باکیفیت و برای گشت وگذار در اینترنت، تماشای فیلم یا انجام بازی های سبک در آن هستید و در عین حال، کیفیت دوربین و نمایشگر گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد، گلکسی M53 سامسونگ گزینه خرید بسیار خوبی برای شما محسوب می گردد. از رقبای این گوشی میان رده می توان به گلکسی A53 و گلکسی M52 سامسونگ اشاره نمود که اولی مجهز به پردازنده اگزینوس 1200 و دوربین 64 مگاپیکسلی است و دومی نیز به غیر از دوربین تفاوت چندانی با گلکسی M53 سامسونگ ندارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل GALAXY A53 5G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

مشاهده کالا

گوشی موبایل سامسونگ مدل GALAXY M52 5G SM-M526BR/DS دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

مشاهده کالا

مزایای خرید گلکسی M53 سامسونگ

  • نمایشگر Super AMOLED Plus با پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتزی
  • سیستم دوربین مناسب
  • شارژدهی عالی
  • پشتیبانی از 5G
  • طراحی مجذوب کننده و وزن بسیار سبک
  • دوربین سلفی بسیار باکیفیت

معایب خرید گلکسی M53 سامسونگ

  • عملکرد پردازشی نه چندان مناسب
  • نداشتن اسپیکرهای استریو
  • نبود شارژر در جعبه

در این مطلب به نقد و آنالیز یکی از گوشی های هوشمند نو سامسونگ در فروشگاه وبلاگ سیناپارسه یعنی گلکسی M53 پرداختیم و آن را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم. آیا شما هم خرید این گوشی میان رده سامسونگ را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این گوشی میان رده در بازار هست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران وبلاگ سیناپارسه مگ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: digit.in

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy M53 5G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

مشاهده کالا

سوالات متداول

آیا گوشی گلکسی M53 سامسونگ برای گیمینگ مناسب است؟

خیر. پردازنده Dimensity 900 مدیاتک برای اجرای بازی های سنگین چندان مناسب نیست.

آیا گوشی گلکسی M53 سامسونگ ضد آب است؟

خیر. این گوشی از گواهی ضد آب پشتیبانی نمی نماید و بنابراین نمی توان از آن در زیر آب استفاده کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گلکسی M53 سامسونگ؛ جایگزین مالی گلکسی A73" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی M53 سامسونگ؛ جایگزین مالی گلکسی A73"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید