روستای آلوارس سرعین، روستایی با بزرگترین پیست اسکی

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، کشور ایران با داشتن تنوع آب و هوایی گسترده، دارای منطقه ها دیدنی بیشماری بوده که بسیاری از آن ها برای عموم مردم ناشناخته است. یکی از زیباترین روستاهای استان اردبیل بدون هیج تردیدی روستای آلوارس از توابع شهرستان سرعین است. روستای آلوارس سرعین با داشتن بزرگترین پیست اسکی ایران یعنی پیست اسکی آلوارس سرعین، مکانی است که برای عاشقان طبیعت و به خصوص عشاق اسکی می تواند مکانی فراموش نشدنی باشد. برای اینکه بدانید روستای آلوارس کجاست، با ما همراه باشید که همراهی شما افتخار ماست.

روستای آلوارس سرعین، روستایی با بزرگترین پیست اسکی

وجه تسمیه نام روستای آلوارس

قبل از اینکه بدانید که روستای آلوارس کجاست، بهتر است که از این مطلب آگاهی یابید که برای نام عجیب روستای آلوارس سرعین دو روایت وجود دارد. در یکی از روایت ها که در کتاب سرعین در آینه قلم آمده، این گونه نقل می نماید که در زمان های قدیم در روستای آلوارس سرعین، باغ های بسیاری وجود داشت که درختان تنومند بسیاری در آن به علت آب و هوای مناسب رشد می کردند، درختانی چون بید تبریزی و سرو و شمشاد. این درختان علاوه بر دو چندان کردن زیبایی های روستای آلوارس سرعین عاملی برای کسب و کار این منطقه نیز بوده است. نجاران فراوانی به واسطه وجود این درختان تنومند در این روستای زیبای کوهستانی مشغول به کار بودند و تجارت الوار به اطراف رونق فراوانی داشت. از همین رو، به این منطقه نام الوارستان داده بودند که در گذر روزگار به آلوارس تغییر نام داد. در روایت دیگر چنین آمده که اهالی این روستای زیبای اردبیل از نژاد پارس بودند و این منطقه را در گذشته های بسیار دور پارسیان بنا نهاده اند. به همین علت به این مکان رویایی نام نژاد مردمانش را داده و آن را آل پارس می خواندند. همین آل پارس بوده که در گذر زمان به نام آلوارس رسیده، اما وجه تسمیه آن هرچه باشد، در حال حاضر روستای زیبای آلوارس اردبیل علاوه بر داشتن طبیعتی بی نظیر، محل قرار اسکی بازانی است که پیست اسکی آلوارس سرعین آن ها را به سوی خود فرا می خواند. به همین دلیل است که بهتر است برای مواقع لزوم هم شده بدانید که روستای آلوارس کجاست.

درباره روستای زیبای آلوارس اردبیل

اهالی روستای آلوارس سرعین به زبان شیرین آذری سخن می گویند و بیشترین فعالیت آن ها دامداری و زراعت است. جمعیت آوارس طبق سرشماری سال 1385 هجری شمسی بالغ بر 1350 نفر بوده و مذهب شیعه دارند. گندم، جو، لبنیات، محصولات دامی و عسل از محصولات روستای زیبای آلوارس اردبیل است. از عشایری که در راه رسیدن به آلوارس خواهید دید، می توانید بسیاری از این محصولات را خریداری کنید و از چادرهای رنگارنگ آن ها تماشا کنید و لذت ببرید. اگر قصد اسکی نداشته باشید، می توانید برنامه سفر خود را در بهار و تابستان بچینید و از دامنه های پر گل آن احساس آرامشی بکر برای خود ذخیره کنید و در کنار چشمه شفابخش هزار چشمه استراحت کنید و از تماشا قزل آلال های فراوان آن مبهوت شوید. عشایر این منطقه نیز برای حمل اسباب خود از شترهای دو کوهان سود می برند که تماشا این تصاویر برای کسانی که می خواهند بدانند روستای آلوارس کجاست، از یاد بردنی نیست، شترهایی که سرما را تحمل می نمایند و تنها چیزی که می خورند، قانقا (نام یک خار) است.

اهالی روستای آلوارس چه می پوشند؟

نوع پوشش محلی هر منطقه ای به تنهایی از تماشای های آن منطقه محسوب می گردد و بیانگر بخشی از فرهنگ بومی آن بخش است. مردان بومی روستای زیبای آلوارس اردبیل همانند دیگر مردان آذربایجان لباس می پوشند و تفاوت قابل توجهی با دیگر مردان این ناحیه ندارند. آن ها کلاه لبه دار (شاپو) و یا کلاه پشمی روی سر می گذارند و پیراهن و کت و شلوار به تن می نمایند، اما زنان روستای آلوارس کوینک (پیراهن بلندی تا قوزک پا) و تومان (شلیته یا دامن چین دار) به تن می نمایند. همراه آن ها جلیقه هایی با کناره های سکه دوزی می پوشند و روی سر خود یایلیق (روسری) می اندازند. در فصل های سرد نوعی کت به نام یل روی این لباس ها به تن می نمایند و چند تومان (تنبان) گلدار روی هم می پوشند. زنان سالخورده روستای زیبای آوارس اردبیل رنگ های تیره تر به تن می نمایند و جوان ترها رنگ های روشن.

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی

روستای زیبای آلوارس که یک روستای ییلاقی محسوب می گردد در ارتفاع دو هزار متری قرار گرفته است و فاصله اش با اردبیل تنها سی و پنج کیلومتر است. اگر از اردبیل به سرعین رفته باشید تا از چشمه های آب گرم آنجا لذت ببرید، با آلوارس تنها دوازده کیلومتر فاصله دارید. کافی است به سمت غرب برانید و وارد جاده کوهستانی شوید. فقط از قلم نیاندازید که این جاده دارای پیچ و خم های فراوان است و گردنه های خطرناکی دارد. اگر به منطقه آشنایی کامل ندارید، بسیار با احتیاط رانندگی کنید. زمستان های روستای آلوارس سرعین بسیار سرد است، اما دلپذیری هوای تابستان و بهارش ستودنی است. بارش در این منطقه به 400 میلی لیتر می رسد. به علت هوای مطبوع تابستان و بهار، قرن ها است که این منطقه، ییلاق مورد علاقه عشایر شاهسون است. اگر به ارتفاع 1420 متری بروید، می توانید یکی دیگر از زیبایی های طبیعت را ببینید و در کنار آبشار گور گور لختی بیاسائید. در این مسیر، رودخانه خیاو نیز وجود دارد که از جذابیت ها و تماشای های قله سبلان محسوب می گردد.

به بزرگترین پیست اسکی ایران خوش آمدید

اگر از علاقمندان به اسکی، این ورزش مفرح و دلپذیر هستید، برای رسیدن به روستای آلوارس درنگ نکنید. از این روستا 12 کیلومتر دیگر برانید و در ارتفاع 3200 متری به بزرگترین پیست اسکی ایران یعنی پیست اسکی آلوارس سرعین سلام کنید. این جاده آسفالت بوده و رانندگی در آن هیچ نگرانی به همراه ندارد، اگر تجهیزات مورد احتیاج در مه و برف را به همراه خود داشته باشید. پیست اسکی آلوارس سرعین هشت ماه از سال با برف پوشیده شده و دارای یک خط تله سیژ به طول 1250 متر است. ضمناً پیست اسکی آلوارس سرعین دارای امکانات رفاهی مناسبی همانند پارکینگ، سالن پذیرایی، پارک بازی بچه ها، بازی های بادی، سرویس بهداشتی، سرسره روی چمن و پیست موتور سواری هست.

سخن آخر

بزرگترین پیست اسکی ایران در روستای آلوارس قرار گرفته است، روستایی در اردبیل که بسیاری نام آن را هم نشنیده اند. تماشای های سرزمین پهناور ایران با بازه آب و هوایی متنوع و قدمت تاریخی آن، تمامی ندارد و به هر پس کوچه ای که سرک بکشید، جایی را خواهید یافت که از تماشاش لذت ببرید. اگر به طبیعت علاقه دارید و یا از اسکی کردن روی برف لذت می برید، بدون شک باید نام روستای آلوارس سرعین را به مکان های گردشگری اضافه کنید.

منبع: همگردی

به "روستای آلوارس سرعین، روستایی با بزرگترین پیست اسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای آلوارس سرعین، روستایی با بزرگترین پیست اسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید