آشنایی با تانک الضرار

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، این تانک در واقع ارتقائی بر روی تانک تایپ 59 چینی است.

آشنایی با تانک الضرار

به گزارش وبلاگ سیناپارسه به نقل از کانال پارتیزان، الضرار نام یک ارتقاء سنگین بر روی تانک تایپ 59 چین است که از طریق شرکت HIT برای نیروی زمینی ارتش پاکستان اجرا شده است.

در دهه 90 میلادی بخش زرهی ارتش پاکستان جزو کاربران تانک تایپ 59 چینی بود، خود تانک تایپ 59 در واقع کپی چینی تانک تی-54/55 روسی است؛ این تانک ها بیش از20 سال در خدمت ارتش پاکستان بودند و در برابر طیف وسیع تهدیدات نو به خصوص تهدیداتی که از طرف گروه طالبان احساس می شد، حفاظت قابل قبولی نداشتند.

الضرار تا امروز در سه نسخه به ارتش پاکستان تحویل داده شده است؛ نسل اول این تانک صرفا ارتقائی در سطح حفاظت با بلوک زرهی واکنشی، جایگزینی موتور نو 730 اسب بخاری و توپ 125 میلیمتری به جای موتور و توپ قبلی بود، همچنین از این نسخه در مجموع 80 عراده در سال 2004 به ارتش پاکستان تحویل داده شد.

این نسخه از نظر حفاظت مورد قبول کارشناسان ارتش قرار نگرفت؛ بنابراین زمان تحویل نسل دوم الضرار ازسال 2005 آغاز شد.

نسل دوم دارای بلوک زرهی RHA بر روی پیشانی برجک تانک بود، فضای پشت این بلوک به میزان 110 میلیمتر خالی است (که در اصطلاح نظامی آن را air armour می گویند)، وجود این فضا باعث ایجاد مقاومت در برابر پرتابه های ضد زره آر پی جی-7 را می شود، همچنین این نسخه در پشت برجک هم زره قفسی را برای افزایش حفاظت خود دارد.

مهم ترین فاکتور ارتقای حفاظت این نسخه، مربوط به کف تانک است که یک بلوک چند تکه به کناره شاسی برای مقابله با تله های انفجاری سبک افزوده شده است؛ البته این افزایش وزن ناشی از ضافه شدن بلوک های زرهی، وزن تانک را به 42.7 تن رساند.

الضرار با موتور 730 اسب بخاری نو در نسل دوم، دارای 55 کیلومتر در ساعت و 400 کیلومتر بُرد است که بُرد آن با نصب دو مخرن سوخت خارجی در پشت شاسی قابل افزایش است.

در خصوص قدرت آتش هم، نسل دوم این تانک دو سایت نظارت روزانه و شبانه تردمال برای فرمانده و توپچی دریافت کرد.

توپ نو 125 میلیمتری نصب شده در این نسخه از الضرار فاقد اتولودر است و یک سیستم کمکی نیمه اتوماتیک برای لودر دارد؛ همچنین از توان شلیک گلوله های انرژی جنبشی با هسته شکافنده اورانیومی ساخت پاکستان برخوردار بوده که توان نفوذ در حدود 600 میلیمتر زره در فاصله 2000 متری را دارد.

فرمانده تانک هم یک مجموعه ارتباطی کنترل میدان نبرد بر پایه هدایت ماهواره ای نو را دریافت کرده است.

طی سال های گذشته نسل سوم تانک الضرار هم معرفی شده که در واقع ارتقائی در سطح حفاظت نسل دوم این تانک با اضافه کردن بلوک های زره واکنشی نو به برجک است.

تا به امروز در حدود 500 عراده تانک الضرار نسل دوم و نسل دوم ارتقاء یافته تحویل ارتش پاکستان شده است.

همچنین الضرار تجربه جنگی هم دارد و در عملیات ضرب عضب در وزیرستان و بلوچستان علیه گروه طالبان حضور پیدا کرد.

طی چندین سال درگیری تنها دو مورد نابودی الضرار قابل اثبات با تصویر وجود دارد که در هر دو مورد تانک بعد از اصابت چندین راکت RPG-7 و یک مورد تله انفجاری منهدم شده است، ولی خدمه آن سالم بوده و پیروز به خروج از تانک شده اند.

تانک الضرار ، استان وزیرستان پاکستان می 2009

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود، برخلاف گفته عده ای برجک عوض نشده، بلکه بخشی از بلوک پیشانی به خاطر اصابت، کنده شده و برجک اصلی قابل رویت است.

منبع: جام جم آنلاین

به "آشنایی با تانک الضرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تانک الضرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید