نون.خ و جذابیت های موسیقایی یک تیتراژ که صدای مردم بود

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، موسیقی تیتراژ سریال نون خ یکی از ملودی های پرطرفدار این سال های سریال های تلویزیونی سیما است.

نون.خ و جذابیت های موسیقایی یک تیتراژ که صدای مردم بود

امروز به سراغ موسیقی تیتراژ سریال پرهوادار نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی، آهنگسازی صادق آزمند و خوانندگی حسین صفامنش و صادق آزمند رفتیم که طی سه فصلی که در مقاطع مختلف زمانی روی آنتن شبکه یک سیما رفت با استقبال چشمگیر مخاطبان رو به رو شد. استقبالی که چه در حوزه محتوایی و چه در حوزه موسیقایی خود دربرگیرنده مجذوب کنندهیت ها و مولفه هایی بود که فراوری مجموعه را تا فصل چهارمش کشانده و عواملش قرار است طی ماه های آینده، فصل دیگری از این سریال هوادار را فراوری نمایند.

مجموعه نون خ به نویسندگی امیر وفایی و کارگردانی سعید آقاخانی که گویا مخفف نام و نام خانوادگی شخصیت اصلی سریال به نام نورالدین خانزاده است در نوروز سال 1398 با موضوع روایت بخشی از زندگی مردمان غیور منطقه ها کردنشین کشور در قالب طرح مسائلی انتقادی و اجتماعی با زبان طنز روی آنتن رفت و بعد تر در دو فصل دیگر طی سال های 99 و 1400 پیش روی مخاطبان نهاده شد. مجموعه هایی که بعد از پخش هر فصل در قالب های مختلف از شبکه های دیگر رسانه ملی نیز پخش شد و حتی در بازپخش نیز مورد استقبال نهاده شد. به طوری که می توان چنین قلمداد کرد که این سریال در کنار مجموعه پرهوادار دیگری چون مرکز همیشه جزو پربیننده ترین سریال های تلویزیون در این سال ها لقب گرفته اند.

اما فارغ از مجذوب کنندهیت های محتوایی که این سریال با استفاده از ابزارهای موثری چون متن، کارگردانی و بازیگری داشت، این موسیقی متن و تیتراژ سریال نون خ به آهنگسازی صادق آزمند بود که به علت جغرافیای داستان که در منطقه ها کرد نشین کشورمان به بینندگان ارائه شد دربرگیرنده ارائه نوعی از موسیقی شد که محور اصلی آن موسیقی نواحی استان های کردستان و کرمانشاه و دیگر منطقه ها کرد نشین کشورمان بود و به شدت مورد توجه نهاده شد.

بیشتربخوانید

  • پس از باران و ماندگاری یک تیتراژ پس از سال ها / من صدای گیلانم

شرایطی که در فصل های اول و دوم و سوم سریال به تناوب طراحی که گروه آهنگسازی سریال در نظر گرفته بودند با تلفیقی از سایر انواع موسیقی با موسیقی اقوام ایران حال و هوای متفاوتی را به موسیقی سریال داد.

استفاده از صدای اصیل و جادویی تعدادی از خوانندگان پیشکسوت و جوان موسیقی منطقه کردستان از جمله محمد میرازوندی با اثر بی براری، شیرین شیرین، مظهر خالقی با آثار بوی دینم، لای لای، حسن زیرک با آهنگ های امرو بهاره، هه وری لار و هرتوم ده وه، حسین صفامنش با آهنگ زماون، گروه کامکارها با آهنگ خوشه هه ورامان، سید علی اصغر کردستانی با آهنگ غمگینو دل پشیوم، ناصر رزازی با آهنگ بارانه و بارانه، حشمت الله لرنژاد با آهنگ آشفته حالم له غمت نیز ایجاد نماینده شرایطی شد که موسیقی سریال نون خ را تبدیل به یکی از مولفه های مهم معرفی و یادآوری سریالی کرد که در حوزه موسیقی دین خود را تا حد زیادی به موسیقی منطقه کردستان ادا نموده است. شرایطی که در قالب های متنوعی با استفاده و تلفیق از سایر انواع موسیقی همراه شد و تلاش کرد تا مخاطبان نسل میانی و جوان هم با این موسیقی ارتباط خوبی بگیرند.

البته در کنار این موسیقی هایی که به آن اشاره و حین پخش قسمت های مختلف سریال به تناسب حال و هوای محتوای داستان در موسیقی متن از آن استفاده شد، این موسیقی تیتراژهای نون خ بودند که توانستند مورد توجه قرار بگیرند.

موسیقی هایی که در فصل اول و دوم با صدای صادق آزمند و جلال محمدیان پیش روی مخاطبان نهاده شد و در فصل سوم نیز با صدای حسین صفامنش بر اساس ترانه قدیمی لیلیم لی به عنوان موسیقی تیتراژ انتخاب شد، ترانه ای که اگرچه در قالب بازسازی شده است موجب بروز حاشیه هایی هم شد، اما هرچه بود توانست با استقبال بسیار خوب بینندگانی روبرو شود که طی این سال ها مستمع اثر چندان متفاوتی غیر از موارد انگشت شمار در حوزه تیتراژها نبودند.

موسیقی سریال نون خ صدای مردمان شریف کرد است

صادق آزمند آهنگساز سریال تلویزیونی نون خ چندی پیش بود که با اشاره به اینکه نهایت تلاش خود را انجام داده که موسیقی متن این سریال با بهره مندی از ظرفیت های بومی موسیقی منطقه ها کردنشین ایران ساخته شو د گفت: حضور در سریال نون خ برای من یک افتخار بزرگ بود. رگ و ریشه مادری ام به این منطقه باز می شود و این سریال هم از جنس مردم کردستان است و توانسته با زبان طنز دردهای مشترک مردم شریف این منطقه را به تصویر بکشد. بنابراین حال خوبی داشتم که در این پروژه حضور پیدا کردم. البته در این چارچوب حضور هنرمندی چون سعید آقاخانی نیز شرایطی را فراهم کرد که با انگیزه بیشتری برای این سریال آهنگسازی کنم. سریال نون. خ فارغ از مجذوب کنندهیت های بصری و محتوایی که به لحاظ کمدی توانسته با استقبال مردم روبه رو شود، یک سریال دغدغه مند به معنا و مفهوم کلمه است که در آن مسائل مردم منطقه ها کردنشین از جمله نداشتن شغل و بلایای ناشی از وقوع زلزله های چند سال اخیر به درستی و بدون اغراق در آن به تصویر کشیده است و اتفاقاً همین موضوع باعث شد که با صحبت ها و ایده پردازی های مستمری که با کارگردان، تهیه نماینده و گروه نگارش اثر داشتیم به فضای موسیقایی دست پیدا کنیم. شرایطی که نشان بدهد مردم عزیز و غیرتمند این منطقه با وجود تمام مسائل و گرفتاری هایی که در بسیاری از مقاطع آن ها با در مصائب و مسائل فراوانی قرار می دهد در نهایت نشاط و سرزندگی را انتخاب نموده و آن را نیز به دیگران منتقل می نمایند.

این آهنگساز و خواننده بیان نمود: گرچه در موضوع اصلی ساخت موسیقی سریال، سازهایی چون کمانچه نقش اساسی دارند اما آنچه مدنظر ما بوده اجرای نوعی از موسیقی جدی و تامل برانگیز در قواره شخصیت سازهای ایرانی برای بیان مسائل و مصائب مردم منطقه ها کردنشین و حرکت به سمتی از طنز و کمدی است که این غم پردرد را التیام بخشد. شرایطی که هیچ گاه مردم کُرد را ناامید ننموده و آن ها را همیشه مردمانی سرشار از انرژی و محبت معرفی می نماید. به هر حال سریال نون. خ حرف مردم کرد است که ما در موسیقی آن نیز تلاش کردیم تکمیل نماینده چنین فضایی باشیم.

آزمند در آن دوران که مخاطبان شاهد پخش فصل سوم سریال نبودند، درباره قطعه های باکلام سریال که با صدای او و دیگر خوانندگان کرد در موسیقی تیتراژ سریال جای گرفت، گفت: در تیتراژ آغازین سریال که آوای آن با صدای خودم است تلاش کردم با استفاده از بعضی ملودی ها و مقام های مجذوب کننده موسیقی کردی که برگرفته از یک استاد موسیقی با نام شاکرو است، موسیقی نمودهای کرمانج را معرفی کنیم. این هنرمند از هنرمندان بسیار شناخته و معتبر موسیقی کردی بوده که در سبک خوانش خود یکی از برترین ها بود. او از جمله هنرمندانی است که در ازمیر ترکیه وفات نموده و از سرآمدان موسیقی نمودهای کرمانجی بود. علاوه بر این استفاده از صدای استادانی چون حسن زیرک و مظهر خالقی نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در موسیقی این سریال از آن استفاده کردیم و در این راه از مدیران سازمان صداوسیما و مهدی فرجی تهیه نماینده نیز بسیاری قدردانی می کنم که شرایط پخش این آثار را بعد از سال ها در یک برنامه پربیننده تلویزیونی فراهم آوردند تا بتوانیم موسیقی کردی به جا مانده از دهه های قبل را به مخاطبان معرفی کنیم. البته این نکته را هم بگویم که تصمیم گیری برای گنجاندن صدای خوانندگان مطرح موسیقی کردی در شرایطی بود که پیش تر نیز با سعید آقاخانی به این نتیجه رسیده بودیم که حتماً از این نوع موسیقی ها غیر از تیتراژ و مواردی از این دست استفاده کنیم که خوشبختانه با استقبال خوب او روبرو شد که در هر فرصتی بتوانیم برای معرفی موسیقی نواحی کرد کارهایی را انجام دهیم. در زمینه تیتراژ هم باید بگویم که غیر از بخش فارسی کار که خوانش آن به عهده من بود. حسین صفامنش از خوانندگان محبوب موسیقی کردی نیز بخش کردی کار را اجرا کرد که انصافاً یاری های زیادی به من داشت.

اما از اینها که بگذریم این موسیقی تیتراژ فصل سوم سریال نون خ سعید آقاخانی بود که نظر به طراحی و ایده پردازی گروه طراحی تیتراژ و بعلاوه آهنگساز اثر شرایط متفاوتی را برای سازندگان این موسیقی رقم زد و موجب شد که این ملودی کمی بیشتر از موسیقی تیتراژ دو فصل 1 و 2 به چشم آمده و مورد توجه بینندگان سریال قرار بگیرد. ملودی که به واسطه یک اثر پرهوادار که با حرف و حدیث هایی هم که به لحاظ پیشینه ملودی رو به رو بود با صدای حسین صفا منش و تنظیم آزمند تبدیل به گل سرسبد موسیقی تیتراژهای منتشر شده از مجموعه نون خ شد.

ناصر رزازی، ابراهیم تاتلیس، حسین صفامنش و چند داستان دیگر

حسین صفا منش از خوانندگان مطرح این سالهای موسیقی کشورمان که تلاش نموده به واسطه و موضوع قرار دادن موسیقی منطقه کردستان و تلفیق آن با مولفه های موسیقی پاپ تماشاگران زیادی را به سمت آثار و کنسرت هایش جلب کند، چندی پیش بود که در پاسخ به پرسش خبرنگار مصاحبه نماینده از او درباره حضورش در سریال نون خ و دستاوردهایی که برای او داشته سئوالاتی را مطرح نموده بود، شرح داد: من سوالی از شما دارم؛ من به عنوان خبرنگار، شما به عنوان حسین صفامنش. آیا اگر تیتراژ سریال نون. خ را یک ناخواننده، یک نفر که صدا نداشت، یک نفر که صرفاً پولی به کارگردان داده بود تا تیتراژ بخواند و کارگردان هم پذیرفته بود، می خواند باز هم می توانست پیروز شود!؟ پس نون. خ راهی بود برای اینکه من به ایران معرفی شوم. نون. خ آینه ای بود که مرا منعکس کرد؛ بی آنکه چیزی از من بکاهد یا بر من بیفزاید، من را منعکس کرد، مانند آینه که روبه رویش می ایستیم و خوبی ها و بدی های خود را بی واسطه در آن می بینیم. به نظر من پیروزیت تیتراژ نون. خ در این بود که کارگردان، آهنگساز و تنظیم نماینده اش فوق العاده باهوشند. چرا؟ چون می توانستند مثل دیگر سریال های صداوسیما که من خود جزو منتقدانش هستم یک ناخواننده را به صرف اینکه پول داده است و دوست دارد معروف شود، انتخاب نمایند. ناخوانندگان بسیاری هستند که پول می دهند و کارگردان هم متوجه نیست که دارد به ضرر سریال خودش کار می نماید، اتفاقی که خوشبختانه در نون. خ رخ نداد و خوشبختانه هم سریال و هم تیتراژ در جذب مخاطب پیروز عمل کردند و در نتیجه حاصل کار به دل مخاطب نشست.

این خواننده در جواب سئوالی مبنی بر حاشیه های به وجود آمده در اصیل بودن قطعه لیلیم لیل که محتوای اصلی موسیقی تیتراژ سریال نون خ را شامل می شود، تاکید نمود: اصل این قطعه نه کردی است و نه ترکی بلکه یونانی است. ببینید چه قدر زیباست. ما کجا، یونان کجا!؟ اصل لیلیم لیل یونانی است و در سال 1974 به ترکی استانبولی تبدیل شده و سپس آقای ابراهیم تاتلیس آن را در سال 1985 خوانده است و در سال 1991 هم خواننده کرد خودمان؛ استاد ناصر رزازی آن را به کردی شنیدنی نموده است و حالا کار من بسیار سخت بود چون به خاطر اینکه من میان دو هنرمند بزرگ گیر نموده بودم. از یک طرف ابراهیم تاتلیس و از طرف دیگر ناصر رزازی، حالا من در این میان باید امضای خودم را پیدا می کردم و به گونه ای می خواندم که کسی نگوید ابراهیم تاتلیس کجا و این کجا!؟ یا ناصر رزازی کجا و این کجا!؟ و خوشبختانه سبکی که اجرا کردم، سبک خودم بود، یعنی نمک خودم را به آن اضافه کردم و برای همین بود که قشنگ شد و به دل نشست.

صفا منش در بخش دیگری از این مصاحبه بود که درباره شرایط هنری خود بعد از اجرای این قطعه گفت: چند وقت پیش یک پیشنهاد داشتم. رابطین یکی از سریال ها با مدیر برنامه ام تماس گرفته و گفته بود ما سریالی 30 قسمتی داریم که در برترین ساعت پخش خواهد شد و قیمتش 140 میلیون تومان است. مدیر برنامه ام با من تماس گرفت و گفت گفته اند 140 میلیون تومان. گفتم خیلی خوب است اگر می خواهند 140 میلیون تومان بدهند!؟ گفت نه! ما باید 140 میلیون تومان بدهیم. گفتم یعنی چه!؟ گفت این ها فکر نموده اند شما برای خواندن تیتراژ سریال نون. خ پول داده اید و وقتی گفته ام ما اصلاً پولی پرداخت ننموده ایم، گفته اند مگر می شود!؟ ببینید در این حد اوضاع بد است و ظاهراً 140 میلیون تومان مبلغ کمی است و ناخواننده ها بالای 600، 700 میلیون تومان می دهند تا تیتراژ بخوانند.

به هر حال همان گونه که قبلاً هم درباره اوضاع نابسمان سفارش موسیقی تیتراژها به طرح نکاتی پرداخته بودیم، شرایطی که حسین صفامنش به آن اشاره داشته، شرایط نامطلوب حاکم بر روابط پشت پرده ای در حوزه موسیقی تیتراژهاست که موجب فروپاشی، تنزل و حتی ارتقا خوانندگان و هنرمندانی می شوند که بعضی از آنها شایسته ارتقا و بعضی هم اصلاً در چارچوب های استاندارد حضور در چنین پروژه هایی را ندارند. موضوعاتی بسیار مهم که شوربختانه در آن بعضی از تهیه نمایندگان و هنرمندان موسیقی نقش هایی را بازی می نمایند اما چون ماجرا در پشت درهای بسته اتفاق می افتد کسی از ماجرا خبردار نمی شود.

اگرچه آن گونه که از صحبت های دست اندرکاران مجموعه نون خ استنباط می شود خوشبختانه چنین فرآیندی در ساخت موسیقی تیتراژ این مجموعه دخیل نبوده و شرایطی را ایجاد نموده که این موسیقی تیتراژ در قالب ایده پردازی مناسب در تنظیم و اجرایش مورد توجه مخاطبان نهاده شده و آن را تبدیل به یک خاطره موسیقایی ماندگار نماید.

منبع: مهر

وبلاگ سیناپارسه وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نون.خ و جذابیت های موسیقایی یک تیتراژ که صدای مردم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نون.خ و جذابیت های موسیقایی یک تیتراژ که صدای مردم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید