علتهای به وجود آمدن آکنه در بزرگ سالان

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، آکنه یا جوش در بزرگسالان چیز غیر معمولی نیست، و در خانمها بیشتر از آقایان دیده می گردد. این مقاله علل احتمالی نهفته وقوع آن را به اطلاعتان می رساند.

علتهای به وجود آمدن آکنه در بزرگ سالان

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

آکنه یا جوش در بزرگسالان چیز غیر معمولی نیست، و در خانمها بیشتر از آقایان دیده می شود. این مقاله علل احتمالی نهفته وقوع آن را به اطلاعتان می رساند.

آکنه که مسئله ای رایج در میان نوجوانان است، می تواند به دوران بزرگسالیتان هم راه باز کند. هیچ چاره ای جز نالیدن از ترس و نومیدی و جستجوی راه درمانی برای آن ندارید. آکنه بزرگسالان در افرادی که در اواخر دهه های 20، 30، 40 و یا حتی 50 سالگی خود هستند اتفاق می افتد. از سوی دیگر، افراد زیادی وجود دارند که برای اولین بار در طی بزرگسالی آکنه می زنند که به آن آکنه شروع بزرگسالی گویند. یائسگی به اسم یکی از دلایل وقوع آن شناخته شده است. با این حال، عوامل بسیار دیگری وجود دارند که ممکن است این مشکل پوستی وحشتناک را برای شما به بار آورند. این عوامل در ذیل مورد بحث قرار گرفته اند.

علل احتمالی

بثورات آکنه، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. آنها ممکن است در صورت، قفسه سینه و حتی در پشت به وجود آیند. در حالی که بعضی افراد خوش شانس به چهره عاری از جوش خود در دوران نوجوانی می نازند، تماشا آنها با آمدن دیر هنگام (جوشها) در این مرحله از زندگی ویران نماینده است. در زیر فهرستی از علل احتمالی بروز آنها آورده شده است.

جوش های سرسیاه

سلولهای مرده ناخوشایندی وجود دارند که از چربی فراوانی تشکیل شده و در میان منافذ پوست به دام افتاده اند. این سلولهای مرده منافذ هوایی را مسدود نموده و باکتری را در خود به دام می اندازند. هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرند، سیاه می شوند. هنگامی که این جوشهای سرسیاه به علت رشد باکتری در آنها ملتهب می شوند، منجر به آکنه یا جوش قرمز می شوند. هنگامی که جوش آلوده می شود، سر سفید شده که ترکیده و زخمهای زشتی را بر جای می گذارند. جهت جلوگیری از آن، حتماً صورت خود را دست کم دو بار در روز با محلول شستشوی ضد باکتری بشویید. هر از چند وقتی به یک سالن زیبایی برای پاکسازی صورت بروید، که این کار بعلاوه به تحت کنترل قرار دادن جوش های سر سیاه یاری خواهد نمود.

هورمون ها

بله، حتی بزرگسالان از عدم تعادل هورمونی رنج می برند. تخمدان ها هورمونی بنام استروژن و بیضه ها هورمون آندروژن را ترشح می نمایند. این هورمون ها به تحریک غدد چربی پوست یاری نموده که چربی فراوری می نمایند. افزایش فراوری چربی باعث می شود پوست، چرب شده و مستعد جوش زدن شود. مقدار بالای هورمون مردانه، تستوسترون، عامل این جوشهای سر سیاه در مردان هستند.

قاعدگی زنان

زنان از افزایش و کاهش شدید هورمون ها در طول دوران قاعدگی خود رنج می برند. تخمک گذاری، قاعدگی، بارداری، دوره پیش یائسگی، و یائسگی تغییرات مختلف بیولوژیکی در بدن یک زن در مراحل مختلف زندگی وی هستند که به وسیله هورمون ها کنترل می شوند، و هر گونه افزایش یا کاهش در مقدار یا سطح آنها، منجر به ایجاد آکنه می شود. خانمهایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می نمایند، هم مستعد ابتلا به این مشکل هستند.

آرایش

استفاده مفرط از محصولات آرایشی و لوازم آرایشی، آمادگی مسدود کردن منافذ پوست شما را مهیا می نمایند. مرطوب نماینده ها، محصولات مراقبت از مو، و استفاده از دیگر محصولات آرایشی، اغلب لایه ای بر روی پوستتان تشکیل می دهند که مانع تنفس پوست شده و منافذ را مسدود می سازند. این امر منجر به التهاب و بثورات آکنه می شود. ضروری است که کمتر از این مواد استفاده نموده و حتماً هر شب صورتتان را با یک پاک نماینده خوب تمیز کنید تا از جوش زدن جلوگیری شود.

رژیم غذایی ناسالم

افزایش وزن مفرط می تواند به بثورات آکنه منجر شود، به خصوص اگر عادت به خوردن غذاهای ناسالم دارید. مصرف غذاهای چرب مانند همبرگر و سیب زمینی سرخ نموده، و نوشیدن نوشابه های شیرین و گازدار، می تواند باعث جوش زدن شود. مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها در قالب فراورده نان، ماکارونی، شیرینی، و از آن جمله، فراوری انسولین در بدن را افزایش داده، که ممکن است این حالت بثورات را بدتر کند.

فشار عصبی یا استرس

فشار ـ چه جسمانی یا عاطفی ـ سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف نموده و موجب می شود باکتری به راحتی به پوستتان حمله ور شود. بعلاوه، غدد آدرنال را که هورمون های بیشتری ترشح می نمایند، تحت تأثیر قرار داده، موجب می شود که پوست نسبت به آکنه آسیب پذیرتر شود.

داروها

به غیر از قرصهای ضد بارداری، استفاده از استروئید، درمان جایگزین هورمونی، و داروهای حاوی لیتیم، ید، و ریفامپین هم ممکن است در زمره عوامل به وجود آوردن آکنه باشند.

ژن

ژن ها نقش عمده ای در ایجاد جوش دارند. نوع پوستی که دارید به ژنهای شما بستگی دارد. در بعضی موارد، پوست شما به لحاظ ژنتیکی در معرض این مشکل پوستی قرار گرفته است.

درمان این جوشها شامل استفاده از پماد و کرم می باشد. بایستی از یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها و سبزیجات تازه پیروی کنید. جهت داشتن گردش خون سالم به طور منظم ورزش کنید. صورت خود را با یک پاک نماینده ملایم بشویید تا از شر کثیفی و چرک خلاص شوید. اگر به نظر می رسد، هیچ چیزی به خلاصی از شر آکنه یاریی نمی کند، برای یاری بیشتر با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

منبع: راسخون

به "علتهای به وجود آمدن آکنه در بزرگ سالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علتهای به وجود آمدن آکنه در بزرگ سالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید