سامانه نان چیست و چگونه بر فرایند استخدام پژوهشگران صنعت تأثیر می گذارد؟

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، چند روز پس از رونمایی از سامانه نان، وزیر علوم تحقیقات و فناوری این سامانه را مسیری درست و آسان برای استخدام پژٰوهشگران در بخش صنعت دانست؛ اما سامانه نان چیست و چه تأثیری بر فرایند استخدام پژوهشگران دارد؟

سامانه نان چیست و چگونه بر فرایند استخدام پژوهشگران صنعت تأثیر می گذارد؟

محمدعلی زلفی گل هفته گذشته در پاسخ به این سؤال که پس از راه اندازی سامانه نان، این سازوکار تا چه اندازه می تواند مشکل استخدام پژوهشگران و محققان را در بخش صنعتی رفع کند گفت:

وقتی یک پژوهشگر یا دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در راستای احتیاجی مرتبط با یک صنعت که در سامانه نان ثبت شده کار می نماید، اگر کارش را خوب انجام دهد و آن احتیاج مطرح شده را به درستی رفع کند، صنعت او را به عنوان نیرویی متخصص استخدام می نماید و سعی می نماید از پتانسیل، خلاقیت و توان چنین پژوهشگری بهره ببرد و دقیقاً سامانه نان به همین دلیل عمل خواهد نمود.

سامانه نان چیست

یکی از ایده ها و طرح های دولت سید ابراهیم رئیسی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، راه اندازی سامانه نان بود. سامانه ای که نام کامل آن نظام ایده ها و احتیاجها است و آن را به اختصار نان می خوانند. آن چنان که ایده پردازان و طراحان این سامانه مطرح نموده اند، نان قرار است حفره همیشگی میان صنعت و دانشگاه را پر کند و فرصتی برای استخدام و جذب نیروهای نخبه، خلاق و باسواد دانشگاهی پدید بیاورد.

در پاسخ سؤال سامانه نان چیست و توصیف آن آمده است که این سامانه میخواهد فراوری در ایران را به سمت احتیاجمحوری پیش ببرد و برای این کار باید شکاف قدیمی و عمیق میان صنعت و دانشگاه را پر کند. برای پر کردن این شکاف، سامانه نان به عنوان یک حلقه واسط به میدان آمده تا در آن، مطابق احتیاجهایی که اعلام می گردد، ایده هایی برای حل مسئله از سوی متخصصان و پژوهشگران ارائه گردد و به این ترتیب، در یک بازی دو سر بُرد، هم محصول مورداحتیاج فراوری گردد و هم پژوهشگران خلاق و صاحب ایده جذب فضای صنعتی و فراوریی کشور شوند. به صورت خلاصه و آن چنان که این سامانه خودش را تعریف می نماید، سامانه نظام ایده ها و احتیاجها (نان) زمینه ای برای ارتباط احتیاجهای مختلف با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشور است. متخصصان می توانند احتیاجهای خود را در حوزه ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت نمایند. بعلاوه مشوق های علمی برای مراکز دانشگاهی فعال در سامانه در نظر گرفته شده است. این سامانه از سه مرحله تشکیل شده: 1- ارائه ایده و احتیاج 2- محصول 3- اشتغال دانش بنیان.

اشتغال دانش بنیان در دستور کار نان

قرار است یکی از دستاوردهای سامانه نان اشتغال دانش بنیان باشد. هدفی که به نظر می رسد در جهت شعار سال 1401 هم طراحی شده است. خلاصه ماجرا چنین است که همواره یک نارضایتی از عدم هماهنگی اتمسفر صنعتی و دانشگاهی ایران وجود داشته است. این دو حوزه کاملاً جدا از هم، هرکدام در یک فضای متفاوت زندگی می کردند و علیرغم اینکه به نظر می رسد ذاتاً می توانند به همدیگر یاری زیادی نمایند اما از هم دور بودند. در دهه های گذشته سیاست های فراوانی برای ایجاد همگرایی میان این دو فضا شکل گرفت که هیچ کدام به نتیجه نرسید.

سامانه نان اکنون میخواهد این مشکل را رفع کند. رفع کردن این مشکل با چند دستاورد همراه است که یکی از مهم ترین هایش ایجاد اشتغال برای متخصصان و پژوهشگران است؛ چرا که فرایند کاری این سامانه چنین طراحی شده که بخش صنعتی چاره ای جز استخدام این نیروهای متخصص ندارد. در این سامانه، احتیاجها و مسائل مربوط به بخش های مختلف صنعتی و فراوریی مطرح می گردد. در ادامه، ایده های فراوانی برای آن ثبت می گردد و طراح سؤال، از میان آنها بهترینش را برمی دارد که جواب مناسبی برای مشکلش ارائه می هد. در اینجاست که ایده پرداز و چهره خلاق دانشگاهی با بخش صنعتی لینک می گردد و مقدمات استخدامش فراهم می گردد.

جدیدترین آگهی های استخدام در حوزه صنعت، فنی و مهندسی را ببینید

منبع: دیوار

به "سامانه نان چیست و چگونه بر فرایند استخدام پژوهشگران صنعت تأثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه نان چیست و چگونه بر فرایند استخدام پژوهشگران صنعت تأثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید