آسمان خراش هایی با قدمت 400 ساله

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، در سرزمین خشک و بی آب و علف یمن در میان دره های رودخانه های فصلی، شهر ها و روستا های متعددی ساخته شده است. این دره های رودخانه ای به نام وادی شناخته می شوند. ساختمان های زیادی در اطراف این دره ها ساخته شده اند؛ زیرا دسترسی به آب در این منطقه ها راحت تر است. وادی حضرموت و وادی دوعن دو دره رودخانه ای هستند که در بخش شرقی و مرکزی یمن واقع شده اند.

آسمان خراش هایی با قدمت 400 ساله

خاص بودن شهرها و روستاهای امتداد این دره های رودخانه ای، به علت معماری منحصر به فرد ساختمان هایشان است. این ساختمان ها آپارتمان های چند طبقه ای هستند که به طور کامل از خشت و چوب ساخته شده اند.

تمام ساختمان های شهر نزدیک به یکدیگر ساخته شده اند. شهرها و روستاها در ایستگاه های آبیاری سنتی در امتداد این دره های رودخانه ای قرار دارند. این ساختمان ها اغلب در منطقه ها مرتفع و بر روی سنگ های بزرگ ساخته شده اند. زمانی که باران می بارد یا سیل می آید، ساختمان ها تضعیف می شوند و به تعمیر و نگهداری مستمر احتیاج دارند.

شهر شبام نیز به علت ساختمان های بلند خود و تضادی که با فلات اطراف دارند، به عنوان منهتن صحرا شناخته می گردد.

این شهر بر روی یک شبکه متعامد واقع شده است و دور تا دور آن یک دیوار گلی کشیده شده است. این شهر گاهی به نام قدیمی ترین شهر آسمان خراش ها در دنیا نامیده می گردد و یکی از رجحانن نمونه های برنامه ریزی شهری با استفاده بهینه از فضا به وسیله ساخت و ساز عمودی است.

شبام، معروف ترین شهر وادی حضرموت، دارای 7000 نفر جمعیت با 500 خانه گلی است که هرکدام 5 الی 11 طبقه دارند.

طبقه های پایین ساختمان ها عمدتاً برای ذخیره سازی غلات استفاده می شوند. اتاق های اصلی در طبقات دوم به وسیله مردان برای معاشرت استفاده می گردد. این در حالی است که اتاق های طبقه سوم مختص زنان است. طبقات بالایی برای استفاده تمام اعضای خانواده است و گاهی اوقات برای این که افراد مسن به راحتی و با رعایت ایمنی به ساختمان های دیگر رفت و آمد نمایند، مجهز به پل ارتباطی هستند.

این شهر در قرن سوم تاسیس شد. اگرچه بسیاری از ساختمان های اصلی این شهر در سیل قرن 16 ویران شدند؛ اما هنوز بعضی از این ساختمان ها پابرجا هستند.

به عنوان مثال، مسجد آدینه در سال 904 پس از میلاد مسیح ساخته شده است. این ساختمان ها به علت بارش باران و فرسایش تا به امروز چندین بار بازسازی شده و با آستری ضخیم پوشانده شده است. بعلاوه شبام یک شهر خودکفا است که مؤسسات آموزشی، ساختمان های تجاری و اداری و هفت مسجد دارد. این شهر در طول سال ها تا سال 1940 چندین بار به عنوان مرکز انتخاب شده است. از زمانی که یک فرودگاه در نزدیکی شهر سایوم ساخته شد، سایوم به عنوان مرکز یمن انتخاب شد و تمام فعالیت های تجاری از شبام به آنجا منتقل شد.

وادی دوعن، شاخه ای از وادی حضرموت، معماری پیشرفته ای نسبت به وادی حضرموت دارد.

چندین روستای زیبا از جمله المشهد، الهجرین، الخورایبا و خایلا در اطراف این دره رودخانه ای وجود دارد. المشهد میزبان آرامگاه حسن بن حسن متعلق به قرن 15 و یک مکان زیارتی محلی است. با این حال، این روستا تقریباً خالی از سکنه است. رجحان های معماری این روستا نسبت به حضرموت به علت وجود سیمان در ساخت و ساز ساختمان هایش است و از این رو به مراتب بهتر از دیگر شهرها حفظ شده است.

با وجود این که این مکان یکی از قدیمی ترین مکان های دنیا محسوب می گردد، اما به علت پیمانکاران تجاری، شاهد کاهش معماری خشت و گل در این روستاها و شهرها هستیم. عوامل دیگری که در این فرایند تأثیرگذار هستند، عبارتند از تغییر در دارایی های کشاورزی، منابع طبیعی و مهارت ها.

منبع: فوت و فن

به "آسمان خراش هایی با قدمت 400 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان خراش هایی با قدمت 400 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید