فضاپیمای مارس اکسپرس پایان به روزرسانی ویندوز 98 را دریافت می نماید

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، مهندسان آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال آماده شدن برای ارتقای ویندوز 98 روی مدارگرد مارس اکسپرس هستند که حدود 20 سال مشغول کاوش و گشتن دور مریخ است.

فضاپیمای مارس اکسپرس پایان به روزرسانی ویندوز 98 را دریافت می نماید

فضاپیمای مارس اکسپرس (Mars Express) بیش از 19 سال مشغول فعالیت در مدار مریخ است و رادار پیشرفته مریخ برای صداهای زیرسطحی و یونوسفری (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionospheric Sounding) یا مارسیس (MARSIS) روی آن از نرم افزاری ساخته شده بر پایه ویندوز 98 استفاده می نماید.

ابزار مارسیس مارس اکسپرس یک ابزار کلیدی برای کشف یک سفره زیرزمینی بزرگ از آب مایع در سیاره سرخ در سال 2018 بود. به گفته آژانس فضایی اروپا ارتقای نرم افزاری نو به آن امکان می دهد تا زیر سطوح مریخ و قمر آن فوبوس را با جزئیاتی بیشتر از هر زمان دیگری ببیند.

این آژانس مارس اکسپرس را در سال 2003 به عنوان اولین مأموریت مریخی خود به فضا پرتاب کرد و اکنون این مدارگرد، نزدیک به دو دهه را صرف کاوش در این سیاره نموده است.

مارسیس از امواج رادیویی فرکانس پایین استفاده می نماید که بتواند سطح مریخ را برای جست وجوی آب و مطالعه جو سیاره سرخ بکاود. آنتن 40 متری این ابزار می تواند در حدود 5 کیلومتر زیر سطح مریخ را کاوش کند و ارتقای نرم افزاری اخیر، دریافت سیگنال و پردازش داخلی داده ها را برای بهبود کیفیت داده هایی که به زمین فرستاده می گردد، افزایش خواهد داد.

کارلو ننا (Carlo Nenna) مهندس نرم افزار انجینیوم (Enginium) که به آژانس فضایی اروپا در ارتقای نرم افزاری یاری می نماید، گفت: ما برای بهبود عملکرد مارسیس با چالش های متعددی روبرو شدیم. به این علت که نرم افزار مارسیس در ابتدا بیش از 20 سال پیش با استفاده از یک محیط توسعه مبتنی بر ویندوز 98 مایکروسافت طراحی شد!

آژانس فضایی اروپا و اپراتورهای مؤسسه ملی اخترفیزیک (INAF) به تکنیک خاصی برای ذخیره داده های وضوح بالا روی ابزار مارسیس تکیه نموده اند، اما این روش حافظه داخلی را به سرعت پر می نماید.

آندریا سیکچتی (Andrea Cicchetti) مدیر عملیات مارسیس در INAF اعلام نمود: با پاک کردن داده هایی که به آن ها احتیاج نداریم، نرم افزار نو به ما امکان می دهد تا مارسیس را به مدت پنج برابر بیشتر روشن کنیم و با هر گذر، منطقه بسیار بزرگ تری را بکاویم.

او اضافه کرد: نرم افزار نو به ما یاری می نماید تا این منطقه ها را با وضوح بالا و با سرعت بیشتری مطالعه و در نهایت تأیید کنیم که آیا آن ها محل منابع نو آب در مریخ هستند یا خیر. این واقعا مانند این است که حدود 20 سال پس از پرتاب، یک ابزار کاملا نو در مارس اکسپرس داشته باشید.

آژانس فضایی اروپا جزئیات دقیقی درباره نرم افزاری که مارسیس به آن ارتقا می یابد ارائه نداده، اما بعید است که تیم مأموریت پردازنده آن را ارتقا داده و TPM 2.0 را در بایوس فعال نموده باشد تا امکان نصب ویندوز 11 باشد!

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مدارگرد مارس اکسپرس

Credit: ESA

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "فضاپیمای مارس اکسپرس پایان به روزرسانی ویندوز 98 را دریافت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای مارس اکسپرس پایان به روزرسانی ویندوز 98 را دریافت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید