خبرنگاران معاون وزیر تعاون:چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت ایجاد خوشه های صنعتی است

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، شهرکرد-خبرنگاران- معاون مالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ظرفیت های چهارمحال و بختیاری در بخش صنعت گفت: این استان قابلیت ایجاد خوشه های صنعتی در بخشهای مختلف را دارد.

خبرنگاران معاون وزیر تعاون:چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت ایجاد خوشه های صنعتی است

حجت الله میرزایی شامگاه چهارشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری چهارمحال و بختیاری که با حضور معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران موسسات و بانک های وابسته به این وزارتخانه برگزار گردید، تاکید نمود: با توجه به استقرار صنایع فولاد و فعالیت واحدهای فراوریی در حوزه صنایع غذایی و صنایع فلزی در این منطقه می توان استان را در قالب یک خوشه صنعتی معرفی کرد.

وی با اشاره به ریزدانه بودن ساختار صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: متاسفانه تا به امروز هیچ واحد فراوریی با برند ملی و یا اشتغال بالای یک هزار نفر در این استان راه اندازی نشده است.

عباسی توضیح داد: فعالیت واحدهای فراوریی دارای برند می تواند بازار مطمئن، بازارچه های صادراتی، زنجیره ارزش، اعتبار برای دست یابی به توسعه و ارزش اضافه نموده ایجاد کند.

وی یادآور شد: فراوری سالانه 24 هزار تن بادام، 20 هزار تن ماهی سردابی، 30 هزار تن انگور و سایر محصولات زراعی و باغی دیگر نشان از ظرفیت بالای چهارمحال و بختیاری دارد.

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خام فروشی، عرضه بدون بسته بندی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در چهارمحال و بختیاری باعث شده تا سود این فراوریات نصیب واسطه ها گردد و هیچ گونه ارزش اضافه نموده برای فعالان این عرصه در استان نداشته باشد.

وی با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ کارآفرینی در استان گفت: در شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور باید به هر طریقی نسبت به جذب سرمایه گذاران اقدام کرد.

میرزایی تاکید نمود: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، راه اندازی 2 درمانگاه در اردل و شلمزار چهارمحال و بختیاری در دست آنالیز است.

وی افزود: در این خصوص زمین اردل از سوی مردم خریداری و ساختمانی در شلمزار معین شده که نیازمند تجهیز است.

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: تجهیز و ارتقای بیمارستان امام علی (ع) فرخ شهر شهرستان شهرکرد به زودی انجام می گردد.

وی با اشاره به سهم چهار هزار و 300 میلیارد ریالی چهارمحال و بختیاری در تسهیلات مشاغل خانگی یادآور شد: در صورت جذب به موقع این مبلغ تا یک هزار میلیارد ریال دیگر می توان به این منابع افزود.

میرزایی گفت: در صورت برطرف مشکل واگذاری زمین ویژه احداث گاوداری 6 هزار راسی در شهرستان خانمیرزا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) عملیات اجرایی ساخت این طرح را شروع می نماید.

وی گفت: هماهنگی های لازم برای متقاعد کردن مسوولان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به منظور سرمایه گذاری حوزه دامپروری در روستای جغدان شهرستان کیار انجام خواهد شد.

میرزایی تاکید نمود: بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون نسبت به پیگیری طرح های سرمایه گذاری این استان و تسریع در فرایند پرداخت تسهیلات این طرح ها اقدام نمایند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در 2.5 سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در استان آماده و به بانک های عامل ارسال شد.

حفظ الله فاضلی توضیح داد: از این تعداد، بانک های عامل چهارمحال و بختیاری افزون بر 6 هزار میلیارد ریال از طرح را برگشت دادند.

وی افزود:همچنین چهار هزار و 800 میلیارد ریال از محل تسهیلات روستایی و عشایری به چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده که تا به امروز چهار هزار و 520 میلیارد ریال مصوب، سه هزار و 610 میلیارد ریال عقد قرارداد و سه هزار و 320 میلیارد ریال پرداخت شده است.

فاضلی توضیح داد: 10 درصد از این تسهیلات مختص سرمایه در گردش است که متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته چهار هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: گروه های بازرسی در چهارمحال و بختیاری 2 هزار و 600 طرح روستایی و عشایری را آنالیز کردند که از این تعداد تنها 4.7 درصد تسهیلات انحراف داشته است.

فاضلی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: از مجموع سهم پنج هزار و 540 میلیارد ریالی چهارمحال و بختیاری برای پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان ناشی از شیوع این ویروس تا به امروز 54 درصد برابر دو هزار و 709 میلیارد ریال تخصیص یافته و یک هزار و 570 میلیارد ریال در بانک های عامل استان تشکیل پفراینده شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز گفت: نسبت مصارف به منابع بانک توسعه تعاون در چهارمحال و بختیاری 23 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

حجت الله مهدیان در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: نسبت مصارف به منابع بانک توسعه تعاون براساس قانون بانکی 85 درصد است، این در حالی است که نسبت مصارف به منابع بانک توسعه تعاون در این استان 108 درصد گزارش شده است.

مهدیان توضیح داد: بانک توسعه تعاون تصمیم گیری به منظور پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش تا سقف 30 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و 60 میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی، تسهیلات سرمایه گذاری تا سقف 50 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و 100 میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی را به مدیریت استانی تفویض اختیار نموده است.

وی یادآور شد: بانک توسعه تعاون برای پرداخت 150 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی به اشخاص حقیقی و حقوقی حق تصمیم گیری در استان را دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: درصورت تشخیص استاندار و سایر مدیران مرتبط در چهارمحال و بختیاری، این سقف ها از ابتدای آذرماه امسال افزایش می یابد.

مهدیان تاکید نمود: تهیه شناسنامه برای طرح های اقتصادی و فراوریی می تواند در کاهش مسائل این طرح ها و تسریع و تسهیل در فرایند پرداخت تسهیلات موثر باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: ایجاد تنوع در مجوزهای شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ باعث رونق در این مجموعه می گردد.

غلام رضا پناه توضیح داد: در این راستا می توان علاوه بر سرمایه گذاری در حوزه فراوری انواع آب معدنی با کیفیت عالی، نسبت به فراوری و بسته بندی دوغ، دلستر و نوشابه اقدام کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و نیز گفت: نرخ بیکاری استان در سال 1395 برابر 20.2 درصد بود که در سرانجام سال گذشته به 15.3 درصد کاهش یافت.

علی شهریارپور تاکید نمود: در این مدت نرخ مشارکت چهارمحال و بختیاری از 43.7 درصد به 44.8 درصد افزایش داشت.

وی یادآور شد: در سال گذشته جمعیت 15 ساله و بیشتر در استان 730 هزار و 834 نفر، جمعیت فعال 327 هزار و 414 نفر، جمعیت شاغل 277 هزار و 320 نفر و جمعیت بیکار 50 هزار و 94 نفر بود.

شهریارپور توضیح داد: ناکافی بودن دانش سرمایه گذاری در بعضی فعالان اقتصادی، محدودیت منابع اقتصادی بانک های استان برای پرداخت تسهیلات، تداوم ناعدالتی جغرافیایی در اجرای طرح های عظیم سرمایه گذاری از سوی شرکت ها و موسسات سرمایه گذاری کشور، بروز مسایل و مسائل ناشی از اثرات اعمال تحریم ها، توجه نکردن به استان های دارای مشکل بیکاری جدی تر، خشک سالی و اثرهای نامطلوب آن بر فعالیت های اقتصادی، کمبود منابع اقتصادی و اعتبارات دولتی برای سرمایه گذاری و نارسایی سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی علت های پیروز نبودن در ایجاد فرصت های شغلی متناسب با تقاضا در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

وی گفت: سنتی و غیراقتصادی بودن شیوه های فراوری در بیشتر مناطق، پایین بودن درآمد سرانه و کمبود منابع اقتصادی، نارسایی کارآمدی بازارهای پول و سرمایه، پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه در بخش های فراوریی در مقایسه با نرخ بازدهی فعالیت های غیرمولد جزو دیگر علت های پیروز نبودن در ایجاد فرصت های شغلی متناسب با تقاضا در چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش وبلاگ سیناپارسه، معاونان و مدیران عامل بانک های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آنالیز موانع و مسائل توسعه چهارمحال و بختیاری و ارایه روش های سرمایه گذاری با استفاده از منابع و ظرفیت های ملی به مدت 2 روز (سه شنبه و چهارشنبه) در این استان حضور داشتند.

چهارمحال و بختیاری دارای 10 شهرستان با 979 هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران معاون وزیر تعاون:چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت ایجاد خوشه های صنعتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون وزیر تعاون:چهارمحال و بختیاری دارای قابلیت ایجاد خوشه های صنعتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید